انتقال کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم

شبکه حقوق بشر کردستان روز شنبه ۲۴ خردادماه، گزارش داده که کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه، به‌مکانی نامعلوم منتقل شده است.
یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان سیاسی در همین رابطه اعلام کرده: «روز سه شنبه ۲۰ خرداد شعبه ۹ اجرای احکام دادگاه ارومیه در نامه‌ای به شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه خواستار تعیین تکلیف وضعیت حکم اعدام این زندانی سیاسی در ۴۸ ساعت شده بود.» به‌گفته این منبع مطلع، با توجه به اینکه حکم اعدام «به‌صورت غیابی و قبل از بازداشت» صادر شده و با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس، اجرای احکام دادگاه خواستار تعیین وضعیت این پرونده شده است.
کمال حسن رمضان، شهروند ۳۳ ساله اهل شهر سریکانی در سوریه، در ششم شهریورماه سال ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت و پس از تحمل از چهارماه بازجویی در بازداشتگاه‌های امنیتی این شهر، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. این زندانی سیاسی که در مردادماه سال ۹۴ از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام «عضویت در حزب کارگران کُردستان (پ ک ک)» به ١٠ سال حبس محکوم شده بود، در سال ۱۳۹۶ با احضار مجدد از سوی سازمان اطلاعات سپاه در ارومیه، با اتهام جدیدی مبنی بر «قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران در تابستان ۱۳۹۰ » مواجه شد. کمال حسن رمضان سرانجام در اریبهشت ماه ۱۳۹۶ از سوی بخش اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه احضار و صدور حکم اعدام رسما به او ابلاغ شد. در روزهای گذشته اما هدایت عبدالله‌پور، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام نیز در روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه از زندان مرکزی ارومیه به محل نامعلومی منتقل شده بود. خانواده عبدالله پور اما پس از یک‌ماه پیگیری وضعیت این زندانی سیاسی متوجه شدند که او به‌صورت مخفیانه اعدام شده است. سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۲ خردادماه با انتشار یک بیانیه از مقام‌ها و مسئولان ایرانی خواست که بی‌درنگ حقایق مربوط به سرنوشت و محل نگه‌داری هدایت عبدالله‌پور را افشا کنند.
 

منبع:پژواک ایران