بازداشت «تعداد بسیاری» از کاربران اینستاگرام به اتهام انتشار عکس‌های بدون حجاب

insta_061520.jpgایران اینترنشنال - با افزایش فشار و محدودیت‌ها علیه فعالیت زنان ایرانی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، ولی قنبری راد، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، از بازداشت «تعداد بسیاری» از کاربران اینستاگرام به اتهام «انتشار تصاویر بی‌حجاب، مبتذل و مستهجن در فضای مجازی» خبر داد.

قنبری راد، شامگاه دوشنبه ۲۶ خرداد، با انتشار بیانیه‌ای، از این افراد به عنوان «سرشاخه‌های مروج فساد در شبکه‌های اجتماعی» نام برد و اعلام کرد: «از این تعداد برخی با قرارهای تامین کیفری روانه زندان شده و برخی دیگر نیز با قید وثیقه آزاد شدند و پرونده‌های آنان برای صدور حکم به دادگاه ارسال گردید.»

معاون دادستان مشهد بدون ارایه آمار دقیق بازداشت‌شدگان و همچنین هویت و جنسیت آنان، ادامه داد: «تعداد دیگری از افراد شناسایی شده نیز در دادسرا حاضر و اظهار ندامت و پشیمانی کردند که با توجه به نداشتن سابقه کیفری، برای آنان قرار تعلیق تعقیب و دستور شرکت در کلاس‌های فرهنگی صادر شد.»

به گفته این مقام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، این اقدام «با هدف مبارزه با بی‌ بند و باری، ابتذال و اباهه‌گری در فضای اینستاگرام» و همچنین با همکاری نیروهای وزارت اطلاعات و پلیس امنیت و اطلاعات استان خراسان رضوی صورت گرفت.

روز یکشنبه نیز محمد کریمی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آمل، از بازداشت یک زن در فضای مجازی به اتهام «انتشار فیلم و عکس غیراخلاقی» خبر داد و گفت: «چند مورد مشابه دیگر نیز در حال پیگیری است.»

این مقام قضایی نیز زنان را تهدید کرد که انتشار عکس‌های بدون حجابشان «تا دو سال حبس» در پی خواهد داشت. کریمی همچنین گفت: «کارشناسان پلیس فتا با بهره‌گیری از قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شبکه‌های اجتماعی را رصد» می‌کنند.

این بازداشت‌ها پس از تهدید شدیداللحن پلیس فتا صورت می‌گیرد. رامین پاشایی،‌ معاون اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات،‌ روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌، از بازداشت بیش از ۳۲۰ نفر در ارتباط با فعالیت‌ در فضای مجازی خبر داد و گفت: «کشف حجاب در فضای مجازی،‌ تخلف محسوب می‌شود.»

این مقام پلیس افزود: «هیچ تفاوتی میان جرایم در فضای مجازی و واقعیت وجود ندارد و هر امری که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود،‌ قطعا با آن برخورد خواهد شد.»

قبل از آن نیز محمدعلی رجبی،‌ رییس مرکز تشخیص جرايم سایبری پلیس فتا،‌ در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره «لایو اینستاگرام» انتقاد کرده و از عدم امکان نظارت بر این رسانه اجتماعی اظهار تاسف کرده بود. رجبی گفت: «این پلتفرم و بستر به قوانین و حاکمیت کشورمان احترام نمی‌گذارد.»

همچنین علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در دیدار مجازی با جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان هشدار داد: «دخترخانم‌ها به مساله‌ حجاب و فاصله‌گذاری بین زن و مرد که مورد تاکید اسلام است اهمیت بدهند.»

این در حالی است که حقوقدانان و فعالان مدنی، با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر مداخله در فعالیت شهروندان در شبکه‌های اجتماعی را مداخله در حریم خصوصی شهروندان می‌دانند.

اما علاوه بر فضای مجازی، پلیس جمهوری اسلامی، محدودیت‌ها درباره زندگی عادی شهروندان را نیز افزایش داده است.

کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا، روز دوشنبه ۲۶ خرداد، از برخورد نیروهای پلیس با «سگ‌گردانی و شیشه دودی و صدای بلند و موسیقی‌های ناهنجار» خبر داد.

هادیانفر در مراسم معرفی رییس جدید پلیس راهور تهران بزرگ، از شهرداری تهران خواست که «تمام اطلاعات مربوط به دوربین‌های کنترلی خود را با پلیس به اشتراک بگذارد.»

او حتی از طراحی یک سامانه تشخیص چهره شهروندان خبر داد و بهانه آن را جریمه عابران پیاده متخلف عنوان کرد. رییس پلیس راهور ناجا گفت با این سامانه و «با استفاده از کد ملی افراد»، مستقیما مبلغ جریمه از حساب بانکی افراد کسر می‌شود.

منبع:ایران اینترنشنال