PEZHVAKEIRAN.COM تمدید بازداشت افشین شیخ‌الاسلامی، «بهانه برای تکمیل سناریوی ساختگی»
 

تمدید بازداشت افشین شیخ‌الاسلامی، «بهانه برای تکمیل سناریوی ساختگی»

 افشین شیخ‌الاسلامی اواخر دی ماه ١٣٩٧ به ایران بازگشت تا ضمن پرستاری از والدین تنها و بیمار خود، هم‌ خانه قدیمی والدینش را تعمیر و نوسازی کند
 
دوشنبه, 7 سپتامبر 2020هاوری یوسفی

روز دوشنبه ١٠شهریور١٣٩٩ شعبه دوم بازپرسی «دادسرای عمومی و انقلاب سنندج» قرار بازداشت «افشین شیخ‌الاسلامی وطنی»، فعال زیست‌محیطی، و «فرانک جمشیدی»، کنشگر مدنی و عضو «جمعیت سبز کردستان»، را برای یک ماه دیگر به دلیل «تکمیل نشدن مراحل بازجویی و وجود ابهام در پرونده» تمدید کرد.

«نگین شیخ‌الاسلامی وطنی»، خواهر افشین که ساکن استکهلم سوئد است، در این باره به «ایران‌وایر» گفت: «تا کنون نهادهای امنیتی و قضایی دلیل بازداشت را عنوان نکرده‌اند و ما از مبنای حقوقی بازداشت و اتهامات احتمالی بی‌خبریم.»

افشین شیخ‌الاسلامی، ٤٠ ساله، مهندس عمران، اهل استان کردستان ایران و مقیم کشور آمریکا است. او اواخر دی ماه ١٣٩٧ به ایران بازگشت تا ضمن پرستاری از والدین تنها و بیمار خود، هم‌ خانه قدیمی والدینش را تعمیر و نوسازی کند و هم برای تحویل سال و عید نوروز در کنار خانواده باشد.

٢٨بهمن١٣٩٧، او نیز در جریان بازداشت گسترده جمعی از فعالان زیست‌محیطی سنندج بازداشت شد. بسیاری از این فعالان با اتهام‌هایی نظیر «اخلال در نظم عمومی» یا «عضویت در گروه پژاک (حزب حیات آزاد کردستان)» روبه‌رو شدند.

در آن هنگام، پس از گذشت یک ماه از بازداشت در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران، با تودیع وثیقه سنگین ٥٠٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. پس از آزادی، بلافاصله ممنوع‌الخروج شد و دیگر امکان بازگشت به آمریکا را پیدا نکرد.

این فعال مدنی در زمینه فعالیت‌های خیریه‌ و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و حفاظت از طبیعت کردستان فعالیت داشته است. او همچنین عضو شاخه کردستان حزب قانونی «وحدت ملی» است که اهداف آن عمدتا ناظر بر فعالیت در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی است. گفتنی است که نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران تمرکز شاخه کردستان حزب وحدت ملی بر فعالیت زیست‌محیطی را جهت‌دار می‌دانند و ادعا می‌کنند که برخی از این فعالین عوامل «گروهک‌های ضدانقلاب» هستند.

به عنوان مثال، «حسین خوش‌اقبال»، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان، در گفتگویی با «خبرگزاری مهر» در تاریخ ١٧دی١٣٩٧ برخی فعالان زیست‌محیطی را به ارتباط با گروه‌های مخالف نظام و «پشتیبانی و حمایت» از این گروه‌ها برای انجام عملیات تروریستی متهم کرد.

افشین شیخ‌الاسلامی وطنی بار دیگر در بامداد ۷تیر۱۳۹۹ به دست نیروهای وزارت اطلاعات سنندج و بدون هیچ توضیحی در منزل خانواده‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

این فعال مدنی و زیست‌محیطی برای پرونده قبلی‌اش روز ٢٨اسفند١٣٩٨ در شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی «سعیدی»، به اتهام «همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)» و «تبلیغ علیه نظام»، به همراه ٤ شهروند دیگر به تحمل سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده بود. اما با احتساب یک ماه بازداشت قبلی، دو ماه باقی‌‌مانده حکم حبس به دلیل شیوع ویروس کرونا و لحاظ‌ کردن وضعیت وقت زندان بخشیده شده بود.

بنابراین، مشخص نیست دلیل بازداشت مجدد افشین شیخ‌الاسلامی چه بوده است. نهادهای امنیتی و قضایی سنندج رسما مبنای بازداشت و اتهامات وارده را به خانواده و بستگان وی اعلام نکرده‌اند. او به جز چند تماس کوتاه تلفنی، اجازه ملاقات با خانواده را نداشته است.

نگین شیخ‌الاسلامی می‌گوید: «احتمالا به‌دلیل فشار امنیتی بازجوها، اجازه ندارد که از دلایل بازداشت، اتهامات وارده و روند بازجویی‌های خود حرفی بزند.»

خانم شیخ‌الاسلامی همچنین به آخرین تماس کوتاه تلفنی برادرش اشاره کرد و گفت: «دوشنبه ١٠شهریور١٣٩٩ تلفنی با مادرم صحبت کرد و ضمن سفارش برخی لوازم شخصی و ضروری، خبر تمدید قرار بازداشت یک ماهه را هم داد.»

مادر افشین شیخ الاسلامی پس از دستگیری او و بر اثر فشار نهادهای امنیتی به سختی بیمار شد. خواهر او می‌گوید: «نیروهای امنیتی زیرزمین خانه و اتاق‌های خانه را گشته بودند؛ حتی اتاق و لوازم شخصی مادرم را نیز تفتیش کرده بودند که مادرم از فرط وقاحت و بی‌شرمی نیروهای امنیتی، به‌‌شدت از آن‌ها عصبانی شد. به علت شوک ناشی از دستگیری افشین، مادرم به سختی بیمار شد و در مدت زمانی بسیار کوتاه ١٥ کیلو از وزن خود را از دست داد.»

نگین شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با ایران‌وایر ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت سلامت پدر و مادر خود، اصرار و پافشاری نهادهای امنیتی برای تمدید قرار بازداشت افشین را تلاش برای پرونده‌سازی و بهانه‌ای برای تخریب روحی خانواده خود دانست: «تمدید قرار بازداشت افشین در نهایت تلاشی است برای کسب زمان بیشتر و اجرای نقشه‌پردازی‌های ذهنی دستگاه‌های امنیتی؛ طوری که فرصت کافی برای پرونده‌سازی و اعمال یک سناریوی ساختگی کارشده را داشته باشند. در واقع، هدف اصلی نهادهای امنیتی نه رفع ابهام در روند بازجویی، بلکه بهانه‌ای برای اعمال فشار و تخریب روحی بیش‌تر افشین و پدر و مادر بیمار ما است.»

افشین شیخ‌الاسلامی پیش‌تر نیز چند بار به دلیل فعالیت‌های مدنی صلح‌آمیز، از جمله سر زدن به خانواده یک فعال سیاسی محکوم به اعدام، در سال ۱۳۸۹ بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود.

منبع:ایران وایر