تخریب «باستی هیلز»کرج، تنها تظاهر به فسادستیزی است

چند سالی است که مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران، به محل ساخت ویلاهای چند ده میلیاردی و گاهی چند صد میلیاردی افراد خاصی، تبدیل شده است. ویلاهایی که برخی از آنها با کاخ‌های شاهان تفاوت چندانی ندارند. چه در لواسان و چه در کرج، محل تجمع این قبیل ویلاها را «باستی هیلز» می‌نامند. این نام نیز از محله مرفه‌نشین «بورلی هیلز» در شهر لس‌آنجلس اقتباس شده است.

اخیرا در شهر کرج و در جنوب روستای «آتشگاه» و بالای روستای «هلجرد»، شهرکی ویلایی ساخته شده که چندین حصار بلند و عظیم نیز، اطراف آن را فرا گرفته است. افراد عادی اجازه ورود به این شهرک را ندارند و تنها مالکان یا افراد معرفی شده توسط آنها می‌توانند وارد شهرک شوند. فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که بدون توجه به شرایط محیط زیستی، اراضی وسیعی از اطراف رودخانه، تصرف شده و در آن ساخت و ساز صورت گرفته است.

به گزارش مهر، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج اعلام کرد که ۴۵ هکتار از زمین‌های این شهرک از دست متصرفان آزاد شده است. او مدعی شد که این کار برای جلوگیری از زمین‌خواری صورت گرفته است. اسماعیل صارمی افزود که طی عملیات صورت گرفته، ۱۵ ویلا و ۴۸ محل تغییر کاربری داده شده تخریب شده است.

تخریب ویلاهای باستی هیلز آتشگاه بار دیگر این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا محله باستی‌هیلز لواسان نیز تخریب خواهد شد؟

باستی هیلز لواسان محله‌ای مشرف به سد لتیان است که در آن ۳۶ ویلای فوق‌العاده لوکس ساخته شده و قیمت ویلاهای آن از ۶۰ میلیارد تومان شروع می‌شود. آنجا نیز حصارکشی شده و هر کسی حق ورود به آن را ندارد. گفته می شود ویلایی ۷۰۰میلیارد تومانی نیز در این منطقه وجود دارد. این منطقه تا همین چند سال پیش خارج از لواسان بود. اما با یک امضا و اعمال نفوذ، داخل لواسان قرار گرفت و پس از قطعه بندی زمین‌هایش، ساخت و ساز در آن شروع شد. در این منطقه ویلاهایی وجود دارد که کاخ سعدآباد و نیاوران در برابر آن یک خانه متروکه به نظر می‌رسد.

بر اساس شواهد موجود، برخی مالکان باستی هیلز لواسان از افرادی پرنفوذ هستند که روابط مستحکمی نیز با سپاه و قوه قضائیه داشته‌اند. در مواردی نیز نزدیکان همین فرماندهان سپاه و آقازاده‌ها مالک ویلاها هستند. در پرونده اکبر طبری به وضوح مشخص شد که افراد در منطقه لواسان به راحتی توانسته‌اند با پرداخت رشوه‌های کلان چند صد هزار یورویی، مجوز یا احکام قضایی مورد نظر خود را به دست آورند. اکنون که ویلاهای آتشگاه به سرعت تخریب شده، آیا ویلاهای باستی هیلز لواسان هم تخریب می‌شود؟ آیا جهاد کشاورزی یا شهرداری در آنجا به اندازه کرج قدرت دارد یا فرمان از جای دیگری صادر می‌شود؟ علیرغم اینکه سازمان محیط زیست در این مورد شکایت ‌هم کرده بود، به نظر می‌رسد به دلیل ارتباطات خاص مالکان باستی هیلز لواسان، دیگر آن نمایش کرج در اینجا قابل اجرا نباشد. برخی ساکنان این شهرک به اندازه‌ای قدرت و نفوذ دارند که نتوان به حاشیه امن آنها نزدیک شد.

در این شهرک‌ها آنچه که برای مردم عادی دست‌نیافتنی یا غیرقانونی است، در اختیار برخی ساکنان قرار دارد و حصارها ساکنان خاص این ویلاها را از مردم عادی جدا می‌کنند.

به مجموعه این قبیل‌ ساخت و سازهای لوکس، می‌توان ایران مال را هم اضافه کرد. این بازار در کنار دریاچه چیتگر قرار دارد و تا امروز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است. این در حالی است که پروژه ایران مال نیز که توسط سپاه در حال اجرا است، ده‌ها مورد تخلف و ۲۱۰ هزار متر اضافه بنا ساخته است.

طی چند ساله اخیر و با نفوذ بیشتر سپاه در اقتصاد، قشر جدید و ثروتمندی تشکیل شده که دارایی خود را مدیون رانت است. رانتی که در دوران تحریم و فقر مردم، از انحصار و روابط خاص به دست آمده است. تقریبا هیچ پروژه بزرگ ساخت و ساز در کشور نیست که یکی از شرکت‌های تابعه سپاه با سودی چند برابری نصیب خود نکند. واردات قاچاق برخی کالاها و انحصار در واردات توسط برخی افراد نزدیک به هسته قدرت باعث شده تا این افراد به راحتی بتوانند ویلایی در باستی هیلز خریداری کنند. داماد‌ها و دختران و پسران سرداران و سرلشگر‌ها و وزرای جمهوری اسلامی هر روز آمریکا و اسرائیل را تهدید می‌کنند و برای مردم ایران تحریم می‌خرند. اما این تهدیدها برای خودشان ویلایی در باستی هیلز به ارمغان می‌آورد. با توجه به قوانین و ساختار هرمی قدرت در جمهوری اسلامی، بعید است کسی به چنین ثروت هنگفتی دست یابد ،اما به نحوی با راس هرم قدرت مرتبط نباشد.

امیر سلطان‌زاده نویسنده و روزنامه نگار

منبع:ایندیپندنت فارسی