شاکر بهروز، زندانی سیاسی کُرد به اعدام محکوم شد

دادگاه انقلاب ارومیه شاکر بهروز، زندانی سیاسی کُرد را به اتهام «بغی» به اعدام محکوم کرد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخ‌لو، شاکر بهروز، فعال سیاسی کُرد را به اتهام «بغی» از طریق «عضویت در حزب کومله» به اعدام محکوم کرد. این در حالی است که شاکر بهروز پیش از این عضو حزب دموکرات کردستان ایران بوده است.

به گفته یک منبع آگاه از پرونده در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان، حکم اعدام شاکر بهروز پنج‌شنبه ۲۰ شهریور رسما به وکیل او ابلاغ شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از این منبع آگاه نوشته شاکر بهروز شهروند اهل ارومیه در پاییز ۱۳۹۷ امان‌نامه دریافت کرد و از اقلیم کردستان عراق به ایران بازگشت:

«او خود را به اداره اطلاعات ارومیه معرفی کرد و پس از ۱۴ روز بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه آزاد شد.پس از سه ماه از آزادی این‌بار در تاریخ ۲۸ بهمن همان سال وی توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه ارومیه به اتهام قتل یکی از اعضای بومی سپاه پاسداران بازداشت و به مدت یک سال و ۱۸ روز در بازداشتگاه این نهاد امنیتی در پادگان المهدی سپاه تحت بازجویی و شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفت.»

به گفته این منبع آگاه در نهایت پس از پنج ماه بازداشت و نگهداری در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه، دادگاهی چند دقیقه‌ای،‌ شاکر بهروز را به اتهام «عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران» به پنج سال حبس محکوم کرد. از سوی دیگر او با پرونده‌سازی توسط نهادهای امنیتی، به «بغی» از طریق «عضویت در حزب کومله» و «قتل یکی از اعضای بومی سپاه پاسدران» متهم شد.

به گفته این منبع آگاه اعتراف‌های شاکر بهروز تحت شکنجه روحی و جسمی در دوران بازجویی صورت گرفته، چرا که دست‌کم ۱۰ شهروند اهل «دیزج مرگه‌ور» ارومیه با امضای یک شهادت‌نامه مشترک، اعلام کرده‌اند او زمان قتل عضو بومی سپاه پاسداران در یک مغازه به همراه آنها بوده، اما دادگاه از پذیرش شهادت شهود خودداری کرده است.

منبع:رادیو زمانه