PEZHVAKEIRAN.COM بازداشت و اعتصاب غذای یک معمم که خود را خلع لباس کرد
 

بازداشت و اعتصاب غذای یک معمم که خود را خلع لباس کرد

ایران وایر: «عین‌الله رضازاده جویباری»، روحانی منتقد جمهوری اسلامی، که آخرین بار به خاطر فراخوان برگزاری چهلم کشته‌شده‌های آبان ۱۳۹۸ دادگاهی شد، ۲۴ روز است که در بازداشت به سر می‌برد و در این مدت اعتصاب غذا کرده است.

او یازدهم شهریور ماه، در پی برگزاری دادگاهی که هنوز حکم آن مشخص نیست و اعتراض به آیت‌الله «علی خامنه‌ای» به عنوان ولی فقیه جمهوری اسلامی، لباس روحانیت از تن درآورده و طی نامه‌ای این تصمیم خود را در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کرده بود. سابقه فعالیت‌ها و موضع‌گیری‌های عین‌الله رضازاده، به سال ۱۳۶۹ و مخالفت با مسئله «ولایت فقیه» و رهبری علی خامنه‌ای باز می‌گردد. او تا کنون بارها بازداشت و زندانی شده است.

عین‌الله رضازاده زمانی‌ که در «تکاب» دوران تبعید خود را می‌گذراند، برای چهلم کشته‌های آبان ۱۳۹۸ فراخوان تجمع و سوگواری داده بود. آخرین دادگاه او در همان یازدهم شهریور برگزار شد. او در ساری بود که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. اتهام‌های مطرح‌شده علیه این روحانی «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

او در نامه‌ای که هنگام کنار گذاشتن روحانیت منتشر کرد، نوشته است: «آقایان فقه شیعه را دستاویز قدرت‌طلبی خود کردند. به نام ولایت فقیه، احکام اولیه اسلامی را قربانی بقای حکومت خود کردند. به نام اولویت وجوب حفظ نظام، راست‌گویی و درست‌کاری مرجعیت شیعه را قربانی مطامع خود كردند. به نام خدعه، نان را از سفر عائله اسلام دزدیدند. به نام مبارزه با کفر، نه تنها سیاست این مملکت دینی نشد، بلکه دین به مقاصد پست سیاسیون به ظاهر روحانی آلوده شد. آقایان علما و فقهای شیعه! ملت این سکوت شما را به همراهی تعبیر خواهد کرد. مخالفت آرام و بی‌هزینه، تنها دامن شما را تطهیر خواهد کرد. این جماعت نه تنها کسوت روحانیت را بی‌آبرو کرده‌اند که حرمت دین را نیز شکسته‌اند. این‌جانب نه تنها این کسوت را مایه ننگ خود می‌شمارم بلکه در پیشگاه ملت ایران و خون‌های به ناحق ریخته‌شده جوانان رشید این مرز و بوم، شهدایی که برای آرمان آزادی این ملت جان‌بازی کرده‌اند، دوستان و هم‌رزمان شهید و برادران شهیدم، از بابت گذشته خود در این کسوت عذر می‌خواهم.»

او هم‌چنین در ادامه نامه خود افزوده است: «اعتقاد راسخ داشتم که تنها راه نجات تتمه آبروی روحانیت شیعه، تطهیر این کسوت از آلودگی‌های اشتغالات سیاسی است. اما اکنون دغدغه این‌جانب، نه آبروی روحانیت که تزلزل بنیان‌های دین در اندیشه انسان ایرانی عصر حاضر است.»

این روحانی سابق در پایان‌ نامه خود به صراحت اعلام کرده است: «عمامه از سر برمی‌دارم و کلاه شرف ایران‌دوستی و میهن‌پرستی بر سر می‌گذارم و در برابر اراده و خواست آزادانه ملت ایران که در آینده نه چندان دور تحقق خواهد یافت، سر تعظیم فرود می‌آوردم.»‌

پرونده قضایی عین‌الله رضازاده که هنوز حکم آن صادر نشده است مربوط به چهلم معترضان آبان است که درست در شب آن مراسم، ساعت چهار صبح این روحانی را در خانه‌اش بازداشت کردند و او را برای پنج شب در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه نگه داشتند و برای ۱۳ روز هم در زندان میاندوآب اعتصاب غذا و دارو کرد. حالا او را بازداشت کرده‌اند و ۲۳ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

او پیش‌تر به حکم دادگاه ویژه روحانیت خلع لباس شده بود، اما خودش این تصمیم را در پی نوشتن همان نامه‌ای عملی کرد که در آن نوشت لباس روحانیت از تن درمی‌آورد و کلاه ایران‌دوستی به سر می‌گذارد.

هنوز مشخص نیست در این مدت چه بر سر عین‌الله رضازاده آمده و قرار است منتظر چه حکم قضایی دیگری باشد

منبع:ایران وایر