میمنت چاوشی 'به اتهام تلاش برای کاهش زاد و ولد به پنج سال زندان محکوم شد'

میمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس دو تابعیتی ایرانی-استرالیایی و استاد دانشگاه ملبورن که یکی از اتهاماتش "تبانی علیه امنیت ملی از طریق کاهش زاد و ولد" است، در ایران به "پنج سال زندان محکوم شده و اکنون با وثیقه آزاد" است.

به گزارش بی بی سی، یک منبع آگاه از تهران که با جزئیات این پرونده آشنا است می‌گوید که خانم حسینی اکنون "ممنوع‌الخروج و با قید وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد" است.

گفته می‌شود خانم حسینی چاوشی بعد از انتشار کتابی مشترک درباره سیاست‌های جمعیتی ایران در "رادار وزارت اطلاعات" قرار گرفت. پیشتر این کتاب در ایران جایزه گرفته است.

میمنت حسینی چاوشی، استاد دانشگاه ملبورن که برای سخنرانی در کنفرانس منطقه‌ای سالمندی در ایران دعوت شده بود، در آذر ماه ۹۷ هنگام خروج از کشور بازداشت و گذرنامه‌اش توقیف شد.

این منبع که پرونده خانم حسینی چاووشی را از نزدیک دنبال کرده، اما مایل به افشای نامش نبود گفت: "دکتر حسینی به اتهام مشارکت با دولتهای خارجی و هم چنین اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق تحقیق در زمینه کاهش زاد و ولد محکوم به ۵ سال حبس شده. او به رای دادگاه انقلاب مبنی بر صدور ۵ سال حبس اعتراض و درخواست تجدید نظر کرده است."

این منبع آگاه اظهار نگرانی کرد که ممکن است دادگاه انقلاب اسلامی درخواست تجدیدنظر را لغو کند و حکم پنج سال زندان برای خانم حسینی اجرا شود.

خانم حسینی چاوشی، دومین محقق استرالیایی است که در دو سال اخیر به اتهام همکاری با دولت‌های خارجی در طی تحقیقات علمی به حبس محکوم می‌شود.

شهروند بریتانیایی استرالیایی کایلی مور گیلبرت از دیگر محققان دانشگاه ملبورن که هم اکنون در زندان قرچک تهران به سر می‌برد به اتهام جاسوسی محکوم به ۱۰ سال زندان است. اتهاماتی که او و دولت استرالیا آن ها را رد کرده و بی‌اساس می‌دانند.

جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوم اتباع خود را به رسمیت نمی‌شناسد و پرونده خانم حسینی چاووشی را به عنوان مسئله کاملا داخلی بررسی می کند. این مساله توانایی ارائه کمک سفارت استرالیا در تهران را محدود کرده است.

در کتاب تحولات باروری چه نوشته شده بود؟
خانم حسینی چاوشی در سال ۲۰۰۹ نتایج تحقیقات مشترکش با محمد جلال عباسی شوازی و پیتر مک‌دونالد را در کتابی با عنوان تحولات باروری در ایران: انقلاب و تولید مثل منتشر کرد.

نویسندگان این کتاب نوشتند در اوایل دهه ۱۹۸۰ در ایران به ازای هر زن، هفت تولد ثبت می شد، این در حالی است که در سال ۲۰۰۶ این رقم به شدت کاهش یافته و به ازای هر زن ۱.۹ تولد ثبت شده است.

این کتاب که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد منتشر شد، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در سال ۱۳۸۹ برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

در سال ۱۳۹۴ میمنت حسینی چاوشی و تیم همکارانش هم‌چنین در مقاله مشترکی با عنوان بررسی تحولات باروری در ایران نشان دادند که رشد منفی جمعیت در ایران آن‌طور که بازتاب داده شده، بحرانی نیست.

این مقاله پیش‌نویس لایحه جمعیت سال ۲۰۱۳ را مورد بررسی قرار داده و نشان می‌دهد که این لایحه با پیش‌فرض رکود باروری، طیف وسیعی از سیاست‌های ازدیاد جمعیت را با هدف افزایش باروری به ۲.۵ تولد برای هر زن پیشنهاد کرده است.

تحقیق مشترک حسینی چاوشی نشان می‌دهد که پیش‌نویس این قانون، خواستار محدودیت اشتغال زنان، جوانان مجرد و افزایش نرخ ازدواج در میان زنان است.

علی خامنه‌ای رهبر ایران گفته بود سیاست‌های کنترل جمعیتی ایران در ۲۰ سال گذشته غلط بوده و جمعیت ایران باید به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر برسد. او از همه خواسته مردم را به بچه‌دار شدن تشویق کنند.

منبع آگاه به پرونده دکتر حسینی چاوشی می گوید مقام های ایران معتقدند این تبعه ایرانی - استرالیایی در راستای کاهش نفوذ جهانی ایران و براندازی دولت تلاش می‌کرده.

منبع آگاه از تهران همچنین می‌گوید عباسی شوازی، استاد جمعیت شناس، فارغ التحصیل دانشگاه ملی استرالیا نیز توسط مقامات امنیتی ایران برای "بازجویی" احضار شده بود به چند سال "حبس محکوم شده" است و محکومیت خانم حسینی-چاوشی به دلیل "همکاری" با او است.

آذر ۹۷ خبرگزاری مشرق، از دستگیری جمعیت شناس دوتابعیتی "دکتر م. ح" خبر داد. اتهامات او اقدام علیه امنیت کشور از طریق ارتباط و همکاری با موسسات برانداز، ایجاد انحراف و اختلال هدفمند در تصمیمات نهادهای سیاستگذار، آمارسازی، خروج اطلاعات از کشور ذکر شده بود.

خبرگزاری مشرق نوشت که حسینی چاووشی در پوشش فعالیت‌های علمی اقدام به نفوذ در دستگاه‌های مختلف حاکمیتی و مانع آفرینی در برابر اجرای صحیح سیاست‌های کلی نظام در زمینه جمعیت کرده است.

منبع:پژواک ایران