PEZHVAKEIRAN.COM کمپین فعالان بلوچ: دو زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند
 

کمپین فعالان بلوچ: دو زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند

کمپین فعالان بلوچ از اعدام دو زندانی در زندان مرکزی زاهدان خبر داد و نسبت به وضعیت سه زندانی دیگر ابراز نگرانی کرد.


این کمپین نوشت که براساس گزارش‌های رسیده، بهنام و شعیب ریگی اعدام شده‌اند و جاوید دهقان خلد، الیاس دهواری و حسن دهواری نیز که روز جمعه ۲۸ آذر به همراه آنان به قرنطینه منتقل شده بودند، در خطر اعدام قرار دارند.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، روز جمعه از احتمال اعدام این پنج زندانی در زندان زاهدان خبر داده و خواستار دادن فرصت برای بررسی درخواست اعاده دادرسی آنان شده بود.

به گفته این وکیل، در پرونده این افراد نقایصی وجود دارد که در صورت بررسی می‌تواند باعث نقض حکم آنان شود.

این افراد به «بغی» (شورش مسلحانه علیه حکومت) و عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، متهم هستند.

نیلی در مصاحبه با کانال تلگرامی امتداد نیز گفت که تلفن زندان زاهدان به دلیل مشکل مخابراتی قطع است و به دلیل تعطیل بودن ادارات نتوانسته با مقام‌های رسمی در این باره تماس بگیرد.

به گفته نیلی، در زندان زاهدان حداقل ۱۰ نفر به اتهام بغی و عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، به اعدام محکوم شده‌اند.

محمدرضا فقیهی، وکیل الیاس قلندرزهی و حسن دهواری، نیز گفت که پنج محکوم به اعدام در زندان زاهدان را برای اجرای حکم به قرنطینه برده‌اند، اما دقیقا نمی‌داند که موکلانش نیز جزو این پنج نفر بوده‌اند یا نه.

او در مصاحبه با وب‌سایت خبری انصاف‌نیوز اعلام کرد که تلاش برای گفت‌وگو با مقامات به نتیجه نرسیده است. فقیهی خواستار آن شد که به موکلانش فرصت اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور داده شود.

پیشتر، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، ضمن انتقاد از اعدام و حذف فیزیکی خواستار تغییر در قوانین جزایی شده بود.

او در سخنانی که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: «اعدام و حذف فیزیکی افراد تبعات بسیار خطرناکی برای کشور دارد و به‌عنوان دستاویزی برای اعتراض سایر کشورها علیه ما قرار می‌گیرد.»

منبع:پژواک ایران