PEZHVAKEIRAN.COM هشدار ۳۶ سازمان حقوق بشری و نهاد مدنی درباره دستگیری بیش از ۹۰ شهروند کُرد در ایران طی یک ماه
 

هشدار ۳۶ سازمان حقوق بشری و نهاد مدنی درباره دستگیری بیش از ۹۰ شهروند کُرد در ایران طی یک ماه

سی و شش سازمان حقوق بشری و نهاد مدنی در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به بازداشت نزدیک به ۹۰ شهروند کرد در چندین استان ایران، خواستار توجه فوری جامعه بین‌المللی به موج جدید بازداشت‌ها در ایران شدند.
بر اساس این بیانیه که از سوی نهادهایی همچون عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، سازمان حقوق بشر اهواز و هه‌نگاو تهیه شده، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از ششم ژانویه، ۱۷ دی ماه، ۹۶ نفر از کردهای ایران، از جمله هشت زن و ۸۸ مرد، را دستگیر کرده که برخی از این دستگیری‌ها با اعمال خشونت نیز همراه بوده است.
این بیانیه افزود: این دستگیری‌ها در ۱۹ شهر از پنج استان البرز، کرمانشاه، کردستان، تهران و آذربایجان غربی صورت گرفته و کنشگران اجتماعی، فعالان حقوق کارگری، حامیان محیط زیست، نویسندگان، دانشجویان و زندانیان سیاسی سابق از جمله دستگیر شدگان هستند.
این بیانیه با اشاره به این که مقامات ایران از ارائه هرگونه دلیلی برای بازداشت این افراد خودداری کرده‌‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعاتی که از سوی منابع آگاه ارائه شده این نگرانی وجود دارد که اشخاص دستگیر شده به دلیل «اعمال حق خود در آزادی عقیده، بیان و تجمع، از جمله فعالیت‌های مدنی مسالمت‌آمیز یا حمایت از حقوق اقلیت کرد در ایران» بازداشت شده باشند.

منبع:ایران اینترنشنال