شکارگاه‌های یزد در قُرق شکارچیان روس با هماهنگی وزراتخانه‌های اطلاعات و دفاع و امور خارجه؛ ۳۰هزار دلار برای شکار!

-در تورشکاری که ویدئو‌ی آن توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده، سرگئی مازورکویچ شکارچی روس  با جدیدترین تجهیزات شکار وارد استان یزد شده و با راهنمایی قرق‌بانان، ابتدا یک قوچ و سپس یک کَل را که هر دو حدودا هفت سال سن دارند و جوان به شمار می‌روند شکار کرده است.

یک گرداننده تور شکار می‌گوید شکارچیان روس‌ به صورت کاملا قانونی در ایران فعالیت می‌کنند و وزارت اطلاعات، وزارت خارجه و وزارت دفاع از فعالیت آنها باخبرند!
-نرخ مجوز شکار قوچ و کل برای اتباع خارجی در قرق‌های اختصاصی ایران حدودا ۲۵ هزار و ۱۱ هزار یورو است که از این مبلغ، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو به خزانه دولت واریز شده و بقیه یعنی حدود ۳۵ هزار یورو بین قرق‌دار و شرکت ایرانی برگزارکننده شکار تقسیم می‌شود، بی‌آنکه نهادهای محلی کمترین سهمی از آن داشته باشند.
-گفته می‌شود شکارچی روس چندی پیش در واکنش به انتقادات ایرانیان نسبت به شکار، در یکی از سفرهایش به استان یزد در حالی که لاشه قوچ شکارشده توسط مشتریانش را در برابر دوربین نگه داشته بود خطاب به ایرانیان گفت: «عاقل باشید و قدر آنچه را که برای مردم ایران انجام می‌دهیم، بدانید!»

 

پنج شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۱۵ آپریل ۲۰۲۱

(+ویدئو) ویدئوهایی در رسانه‌ها از ورود شکارچیان روس به قُرق‌های اختصاصی در ایران از جمله شکارگاه‌های یزد منتشر شده که حاکی از آن است که این شکارچیان با پرداخت ۳۰ هزار دلار برای هر شکار می‌توانند در این مناطق به شکار وحش بپردازند.

آصف ایلیاسف شکارچی اهل جمهوری آذربایجان در شکارگاه‌های یزد

انتشار ویدئوهایی از سوی رسانه‌های داخلی از جمله رسانه‌ی قوه‌قضاییه «میزان» نشان می‌دهد، شکارچیان روس را در شکارگاه‌های ایران از جمله شکارگاه یزد نشان می‌دهند.

آنگونه که گزارش شده، آصف ایلیاسف شکارچی اهل جمهوری آذربایجان مشتریان خود را برای شکار به ایران می‌آورد و ویدئویی نیز از شکار مشتریانش اینبار در قرق‌های خصوصی استان یزد منتشر کرده است. ایلیاسف با یک شرکت‌ بین‌المللی برگزارکننده تورهای شکار همکاری می‌کند.

در تور شکاری که ویدئو‌ی آن توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده، سرگئی مازورکویچ شکارچی روس  با جدیدترین تجهیزات شکار وارد استان یزد شده و با راهنمایی قرق‌بانان، ابتدا یک قوچ و سپس یک کَل را که هر دو حدودا هفت سال سن دارند و جوان به شمار می‌روند شکار کرده است.

 
video
 

این شکار درحالی صورت گرفته که سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام کرده است شکار چهارپایان زیر ۹ سال تخلف است و قرق‌بانان و محیط‌بانان باید از شکار جانوران زیر ۹ سال جلوگیری کنند.

این سازمان همچنین در حالی جایگاه‌های قرق برای شکارچیان خارجی ایجاد کرده که شکارچیان داخلی می‌گویند شکار توسط اتباع خارجی، با القای حس تبعیض به شکارچیان بومی به افزایش تخلفات شکار می‌انجامد که حاصل آن نه تنها خسارت به حیات وحش، بلکه افزایش درگیری‌های ناگوار میان شکارچیان محلی و محیط‌بانان و حتا کشته شدن محیط‌بانان است.

گفته می‌شود ایلیاسف چندی پیش در واکنش به انتقادات ایرانیان نسبت به شکار، در یکی از سفرهایش به استان یزد در حالی که لاشه قوچ شکارشده توسط مشتریانش را در برابر دوربین نگه داشته بود خطاب به ایرانیان گفته بود: «عاقل باشید و قدر آنچه را که برای مردم ایران انجام می‌دهیم، بدانید!»

گفتنی است که این شکارچی سال‌هاست که در ایران مشغول شکار است.

آنگونه که گزارش روزنامه «آرمان ملی» نشان می‌دهد، نرخ مجوز شکار قوچ و کل برای اتباع خارجی در قرق‌های اختصاصی ایران حدودا ۲۵ هزار و ۱۱ هزار یورو است که از این مبلغ، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو به خزانه دولت واریز شده و بقیه یعنی حدود ۳۵ هزار یورو بین قرق‌دار و شرکت ایرانی برگزارکننده شکار تقسیم می‌شود، بی‌آنکه نهادهای محلی کمترین سهمی از آن داشته باشند.

 
video
 

اسرافیل شفیع‌زاده تورگردان در ارتباط با شکار حیوانات جوان گفته که خبر منتشر شده از پایین بودن سن گونه‌های شکار شده از اساس کذب است.

به گفته‌ی او، «سرگئی مازورکویچ با تابعیت روسی و با پروانه شکاری که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در استان یزد صادر شد، در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۹۷ با شماره پروانه شکار ۱۲۱.۲۳۵۳۳ به ایران آمد و در حضور قرق‌بان و محیط‌بانی که برای همراهی با او معرفی شد اقدام به شکار مجوزدار در قرق اختصاصی منصورآباد دربید در استان یزد کرد.»

بر اساس گزارش روزنامه «اعتماد ملی»، قرق منصور‌آباد دربید یک شکارگاه خصوصی است و شکارچی روس توانست یک قوچ ۹ ساله با طول شاخ ۹۴سانتیمتر را در حضور حکمت‌الله زارع محیط‌بان رسمی سازمان حفاظت محیط زیست شکار کند.

اسرافیل شفیع‌زاده افزود: «شکار دوم هم که یک رأس کل وحشی بود در قرق اختصاصی روباز در استان یزد انجام شد که مجوز آن‌ را نیز سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان این سازمان از جمعیت مازاد قرق صادر کرد.»

او گفته که تنها واسط ورود این تبعه خارجی بر اساس فعالیت «توراپراتوری خود» بوده و «این شکار هم اول اسفندماه سال ۹۷ انجام و با پروانه شکار صورت گرفته و امضای مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان یزد را نیز دارد.»

اسرافیل شفیع‌زاده می‌گوید: «تمامی فعالیت‌های صورت گرفته برای ورود شکارچی روس به ایران کاملا قانونی بوده و وزارت اطلاعات از ورود شکارچی روس کاملا اطلاع داشت. بر همین اساس وزارت خارجه نیز به او ویزای ورود به ایران داد و افسر مربوطه در وزارت دفاع نیز هنگام ورود این شکارچی با حضور در فرودگاه سلاح شکارچی روس را ترخیص کرد.»

به گفته‌ی وی، سازمان حفاظت محیط زیست هم مجوز شکار دو راس کل و قوچ را با رعایت قوانین شکار و مشخص کردن نوع گونه صادر کرد. بنابراین آنچه گفته می‌شود گونه‌های شکار شده زیر سن قانونی بودند صحت ندارد.

اسرافیل شفیع‌زاده گرداننده تورشکار همچنین می‌گوید «مجموع مبلغی که از شکارچی روس برای حضور در ایران و شکار قانونی و مجوزدار دو راس کل و قوچ با همراهی محیط‌بان ناظر در استان یزد گرفته شد رقمی حدود ۳۰هزار دلار بود که تا ۸۰درصد این مبلغ به قرق‌ها اختصاص یافت تا صرف حفاظت و ارتقای ضریب امنیت منطقه برای افزایش جمعیت گونه‌ها و ایجاد آبشخور و علوفه‌رسانی و تامین تجهیزات پایشی و حقوق قرق‌بان‌ها شود.»

 

منبع:کیهان لندن