ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی محبوس در زندان فشافویه درگذشت


استان‌وایرـ «ساسان نیک‌نفس»، فعال مدنی که در حال گذراندن دوران حبس ۵ ساله خود در زندان تهران بزرگ بود، درگذشت.

«حسین رونقی»، فعال مدنی در صفحه اینستاگرام خود، ضمن اعلام این خبر نوشت: «ساسان نیک‌نفس در زندان به قتل رسید! این مرگ عادی نیست. وقتی انسان بی‌گناهی را به‌خاطر عقیده، سیاست و مخالفت زندانی می‌کنید و او می‌میرد، این مرگ، مرگ عادی نیست، این قتل است.»

ساعتی پیش از اعلام این خبر از سوی آقای رونقی، «نرگس محمدی»، فعال سرشناس حقوق بشر که چند ماه پیش از زندان اوین آزاد شده، در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ از دیروز عصر به بیمارستان منتقل شده است. هیچ کس حتی خانواده از وضعیت او اطلاعی ندارد. هم بندی هایش وضعیت او حین انتقال به بیمارستان را بسیار نگران کننده اعلام کرده اند.»

خانم محمدی همچنین با اشاره به بیماری این فعال مدنی و ناتوانایی او از تحمل حبس، نوشت: «ساسان هیجده ماه شرایط سخت بیماری را تحمل کرد. چهار بار به پزشکی قانونی اعزام شد و بالاخره با شرایط نگران کننده به بیمارستانی نامعلوم منتقل شده است. چرا هیچ نهادی به خانواده ساسان اطلاع نمی دهد که او در کدام بیمارستان و در چه شرایطی است؟ آقای رییسی در کارزار کسب قدرت است و آقای حاج محمدی دوربین به دست در حال گزارش سازی برای "عالی نشان دادن" وضع زندانها، پزشکی قانونی در حال تکرار بی مسئولیتی و بیمارستانها تحت کنترل نیروهای امنیتی. یک نفر خبری از وضعیت ساسان به خانواده اش بدهد و آن‌ها را از نگرانی و چشم به راهی نجات دهد.»

ساسان نیک‌نفس، در مرداد ماه سال ۱۳۹۸، به همراه ۵ نفر دیگر، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام هر یک بطور جداگانه با تودیع قرارهای وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

او بعدا توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و فعالیت تبلیغی علیه نظام ۱ سال حبس تعزیری، توهین به رهبری و روح الله خمینی هم به ۲ سال و در مجموع به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شده بود و آقای نیک‌نفس از ۶ مرداد ۱۳۹۹ در حال تحمل ۵ سال حکم قابل اجرای خود بود.

پیش از این سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی از وخامت حال او به دلیل ابتلا به بیماری افسردگی و چندین بار خودزنی خبر داده و گفته بود که این زندانی سیاسی از حق دسترسی به خدمات پزشکی و درمان محروم است.

منبع:پژواک ایران