عفو بین‌الملل خواستار آزادی برادران افکاری شد

حبیب و وحید افکاری

حبیب و وحید افکاری

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار فراخوانی خواستار فشار جهانی بر مقامات جمهوری اسلامی از جمله رئیس قوه قضاییه برای آزادی حبیب و وحید افکاری شده است.

این سازمان حقوق بشری روز دوشنبه، ۱۷ خرداد ماه اعلام کرده است که حبیب و وحید افکاری باید تا زمان آزادی در شرایطی نگهداری شوند که با موازین بین‌المللی انطباق داشته باشد و به پزشک دسترسی داشته باشند.

وحید و حبیب افکاری به اتفاق برادرشان نوید افکاری، در جریان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه» و قتل کارمند یک نهاد امنیتی متهم شدند. نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به رغم کارزار جهانی در مخالفت با اعدامش، ۲۲ شهریور ۹۹ اعدام و شبانه دفن شد. حبیب و وحید افکاری به ۵۴ سال و ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که مقامات ایرانی در حال شکنجه و اعمال سایر رفتارهای بی رحمانه، ضد انسانی و ترذیلی علیه برادران وحید افکاری و حبیب افکاری در زندان عادل‌آباد شیراز هستند و این دو از شهریور ماه ۱۳۹۹ در سلول‌های انفرادی بدون پنجره محبوس بوده و از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب ، هوای آزاد، تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری با خانواده‌شان محروم شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری از مردم خواسته است که با نوشتن نامه‌هایی به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی وحید و حبیب افکاری شوند زیرا حبس آن‌ها از نظر قوانین بین‌المللی مصداق «بازداشت بی‌ضابطه» است .

منبع:پژواک ایران