افزایش فشار به فعالان سیاسی و خانواده جان‌باختگان اعتراضات آبان

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال و اعلام تعدادی از فعالان سیاسی، ماموران امنیتی در آستانه سالگرد اعتراضات آبان، فعالان سیاسی و مدنی و خانواده جانباختگان را تهدید کرده و از آنان خواسته‌اند که مراسم یادبود برای عزیزان‌شان برگزار نکنند.

پوران ناظمی، فعال حقوق بشر، روز یکشنبه ۱۶ آبان در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفت که ماموران امنیتی خانواده های جان باختگان آبان ۹۸ را تهدید کرده اند که اگر مراسمی برگزار کنند و اتفاقی رخ دهد مسئولیت آن بر عهده آنان خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی همچنین فعالان مدنی که پیش از این بازداشت شده‌اند را تهدید کرده‌اند در صورت شرکت در این تجمعات حکم‌های سابق درباره آنها اجرا خواهد شد.

پیش از این سایت هرانا نیز خبر داده بود که در دومین سالگرد اعتراضات سراسری آبان ۹۸ اقدامات نیروهای امنیتی در بازداشت فعالان سیاسی یا مدنی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش علاوه بر بازداشت فعالان سیاسی یا مدنی شناخته شده، اطلاعات سپاه پاسداران از چهار مورد بازداشت جداگانه و گروهی افراد در استانهای البرز، کرمان، تهران و هرمزگان خبر داده است.

این سایت تحلیل کرده بود که این بازداشت‌ها و این نحوه خبررسانی، برنامه‌ریزی شده و در راستای هراس افکنی در مواجه با اعتراضات احتمالی در سالگرد آبان‌ماه باشد.

کمپین حقوق بشر در ایران نیز گزارشی از وضعیت مهیار ابراهیمی، جوان ۳۰ ساله، منتشر کرده که در این اعتراضات بر اثر شلیک گلوله به صورت مجروح شده و همچنان با مشکلات متعددی روبه رو است.

بر اساس این گزارش، از دست دادن شنوایی در گوش چپ، وخیم شدن وضعیت پلک و چشم، از بین رفتن نیمی از عصب صورت از جمله عوارض این مصدومیت است.

او که پیش از این در کارهای فنی و ساختمان مشغول بوده در این مصاحبه گفت که کارفرمایان پس از مطالعه پرونده پزشکی از استخدام یا همکاری با او ترس دارند.

بازداشت فعالان کارگری

فشار به خانواده جان‌باختگان آبان ۹۸ در حالی است که سرکوب فعالان کارگری هم در روزهای اخیر تشدید شده است.

بنا بر گزارش‌ها، عسل محمدی و هیراد پیربداقی، فعالین کارگری روز شنبه ۱۵ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

آنان صبح شنبه به همراه هفت تن از فعالین مدنی دیگر با حضور در دفتر قضایی نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی اعلام شکایت کردند.

این دو نفر و چندین نفر از فعالان چپ و کارگری در اطلاعیه‌ای خبر داده بودند که نیروهای امنیتی آنان را به صورت تلفنی احضار کرده اند.

ابوالفضل قدیانی: کشتار آبان فصل جدیدی از استبداد خامنه‌ای بود

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، نیز در بیانیه ای کشتار آبان‌ماه «به دستور علی خامنه‌ای – مستبد امروز ایران» را فصل جدیدی در کارنامه «سیاه و طولانی کشتارهای نظام استبدادی و تمامیت‌خواه دینی ایران» خواند.

منبع:پژواک ایران