گزارش ماهانه از نقض حقوق بشر در ایران: ۱۸ مورد حکم اعدام در آبان‌ ۱۴۰۰ اجرا شد

گزارش ماهانه هرانا از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران حاکی است که در آبان ماه، ۱۸ مورد اعدام در ایران صورت گرفته که همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است.
 
این شبکه حقوق بشری نوشت که بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم سه زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی زاهدان اشاره کرد.
 
در ماه سپری شده، حکم اعدام منوچهر کاظمی ورمله در زندان رجایی شهر کرج، یک زندانی در زندان مشهد از بابت اتهام قتل، احمد مکران دوست و یاسر گرگیج از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر در زندان زاهدان به اجرا در آمد.
 
به علاوه، دو شهروند زن و مرد در تهران به اتهام رابطه خارج از ازدواج تحت عنوان “زنای محصنه”، یک محیط بان در کرمانشاه، به اتهام قتل یک شکارچی غیرمجاز و یک متهم در کاشان از بابت اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شدند.
 
همچنین به نوشته هرانا، یک متهم در مشهد از بابت اتهام آدم ربایی و تجاوز توسط دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی به اعدام در ملأعام محکوم شد.
 
بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.
 
همچنین وضعیت نقض حقوق بشر در ماه گذشته در ایران همچنان وخیم بود. در آبان ماه، یک دختر جوان در خوزستان توسط اعضای خانواده‌اش با انگیزه ناموسی به قتل رسید.
 
همچنین، یک زن باردار پس از آنکه جنسیت جنین او در پی انجام سونوگرافی دختر تشخیص داده شد، توسط همسرش به آتش کشیده شد. با این حال فرماندار و رئیس شورای تامین ماکو با بیان این ادعا که این زن به دلیل اختلاف خانوادگی اقدام به خودسوزی کرده است از آزادی همسر وی خبر داد.
 
در ماهی که گذشت، دو زن در کرمانشاه و اسدآباد همدان، به دلیل “رد درخواست ازدواج” توسط خواستگارانشان به قتل رسیدند.
 
علاوه بر این، یک کارگر زن ۲۱ ساله در کارخانه‌ ریسندگی واقع در شهرک صنعتی شرق سمنان به علت گیر کردن مقنعه در دستگاه رینگ ریسندگی و کشیده شدن سر به داخل دستگاه جانش را از دست داد. این رخداد انتقاد بسیاری از فعالین زنان در خصوص حجاب اجباری و پیامدهای آن در محیط کار را در پی داشته است.
 
از سوی دیگر، مردی در تهران که متهم است دو زن جوان را با خودرو خود به اطراف شهر برده و آنها را مورد آزار جنسی قرار داده بازداشت شد.
 
به علاوه، در پی انتشار ویدیوی تکخوانی بازیگر زن در یک نمایش سنتی در یکی از تالارهای تهران، رئیس شورای ارزش‌یابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی، از احضار کارگردان و بازیگر این نمایش به شورای ارزشیابی و نظارت این اداره خبر داد.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ملکان، طی نامه ای خطاب به مدیران چاپخانه ها و دفاتر خدمات کامپیوتری، نوشتن اسامی زنان در «اطلاعیه های مجالس ترحیم» را ممنوع اعلام کرد.
 
هرانا نوشت در ماهی که سپری شد ۹۲ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.
 
در آبان ماه، عدم رعایت ایمنی کار ۶۲ کارگر را مصدوم و ۳۰ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.
رادیو فرانسه

منبع:پژواک ایران