PEZHVAKEIRAN.COM هفت شهروند بلوچ و سه شهروند کرد در میان دست‌کم ۱۱ زندانی اعدام‌شده در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی
 

هفت شهروند بلوچ و سه شهروند کرد در میان دست‌کم ۱۱ زندانی اعدام‌شده در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شهروندان بلوچ پرویز اکبری راد و جمال الدین گرگیج پنج‌شنبه ۳۰ دی در زندان زابل (معروف به زندان تاغزی) اعدام شدند. آنها پیشتر به اتهام جرائم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. وب‌سایت خبری «حال وش» نیز گزارش داده که دو زندانی بلوچ دیگر دادشاه سارانی و عبدالحمید سمالزهی کورنی (ادریس گمشادزهی) در همان روز پنج‌شنبه به اتهام مشابهی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.
وب‌سایت «نه به زندان نه به اعدام» محل اعدام دادشاه سارانی را زندان زابل اعلام کرده است. فعالان بلوچ از اعدام سه زندانی بلوچ دیگر در ۳۰ دی در زندان زاهدان به نام‌های مهراالله دهمرده معروف به مهراالله شاهوزهی، عطاالله براهویی و خدانظر کاکر خبر داده‌اند. به گزارش وب‌سایت «کردپا» در ایلام نیز سه شهروند کرد محکوم‌شده به اتهام قتل پنج‌شنبه ۳۰ دی اعدام شدند.
«نه به زندان نه به اعدام» تاریخ اعدام آنها را چهارشنبه ۲۹ دی اعلام کرده است. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در رشت نیز یک متهم دیگر به قتل پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه اعدام شد. بنابراین شمار اعدام‌شدگان روز پنج‌شنبه (یا پنج‌شنبه و چهارشنبه) به دست کم ۱۱ تن می‌رسد. بسیاری از اعدام‌ها در ایران در رسانه‌ها یا از سوی منابع رسمی اطلاع‌رسانی نمی‌شوند و نهادهای حقوق بشری آنها را در رده اعدام‌های «مخفیانه» قرار می‌دهند. به گزارش هرانا، از یک ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱، دستکم ۲۹۹ شهروند از جمله چهار کودک‌ـ‌مجرم اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شده‌اند.

منبع:پژواک ایران