اعلام جرم مجدد علیه ۲۶ بهایی در شیراز، شش سال پس از بازداشت

بر اساس خبر رسیده به رادیوفردا، دادگاه ۲۶ شهروند بهایی که شش سال پیش در مهرماه ۱۳۹۵ بازداشت شده‌ بودند، روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت، برگزار می‌شود.
برگزاری این دادگاه در حالی است که، به‌ گفته‌ یکی از این شهروندان، قاضی پرونده در طول شش سال گذشته «چندین بار بر روی این پرونده اعلام نقص کرده بوده است».
با این حال پس از گذشت شش سال، بازپرس پرونده این بهاییان بار دیگر اعلام جرم کرده و پرونده را به شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز ارجاع داده است.
اتهامات مطرح‌شده علیه این شهروندان، «تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه مخالف نظام، تشکیل گروه مخالف نظام و ارتباط با دول متخاصم» اعلام شده است، اتهاماتی که جمهوری اسلامی همواره متوجه شهروندان بهایی در ایران می‌کند.
جامعه جهانی بهایی بارها تاکید کرده است اتهام‌های امنیتی که علیه شهروندان بهایی در ایران مطرح می‌شود، کاملاً «بی‌اساس» است و تنها دلیل بازداشت بهاییان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتقادات و فعالیت‌های مذهبی آنان است.
بر اساس خبر رسیده به رادیوفردا، اسامی این ۲۶ شهروند بهایی که اغلب شیرازی‌اند از این قرار است: پریسا روحی‌زادگان، اسماعیل روستا، بهاره نوروزی، بهنام عزیزپور، ثمره آشنایی، رامین شیروانی، رضوان یزدانی، سروش ایقانی صغادی، سعید حسنی، شادی صادق اقدم، شمیم اخلاقی، صهبا فرح بخش، صهبا مصلحی، عهدیه عنایتی، فربد شادمان، فرزاد شادمان، لالا صالحی، مژگان غلام‌پور سعدی، مرجان غلام‌پور، مریم اسلامی مهدی‌آبادی، مهیار سفیدی میاندوآب، نبیل تهذیب، نسیم کاشانی‌نژاد، نوشین زنهاری، ورقا کاویانی و یکتا فهندژ سعدی.
جلسه دادگاه این شهروندان در حالی برگزار می‌شود که بنا به بیانیه اخیر جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل، یک مقام قضایی در دادگاهی در شیراز «تهدید به ریشه‌کن کردن جامعه بهاییان شیراز» کرده است.
در تازه‌ترین مورد از بازداشت بهاییان در ایران، سعیده خضوعی اواخر فروردین امسال برای دفاع از اتهامات خود به بازپرسی دادسرای اوین احضار شده بود که بازداشت شد و همچنان وضعیت نامعلومی دارد.
جمهوری اسلامی ایران، آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن دهه‌هاست که در کشور با فشارهای زیاد و تبعیض‌های گسترده روبه‌رو هستند.

در چهار دهه گذشته، گزارش‌های متعددی درباره بازداشت، اعدام و محرومیت بهاییان از تحصیل در دانشگاه‌ها و حق امرار معاش پیروان این آیین در ایران منتشر شده است.

منبع:رادیو فردا