PEZHVAKEIRAN.COM ایران و اسرائیل در مسیر جنگ
 

ایران و اسرائیل در مسیر جنگ
منشه امیر

isr2_052122.jpgاحتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی حکومت اسلامی ایران امروز بیش از هر زمان دیگر تقویت شده است
منشه امیر - رادیو اسرائیل
اکنون سالیان دراز است که اسرائیل هشدار می‌دهد که اگر حکومت ایران به آستانه تولید بمب هسته‌ای برسد از خود دفاع خواهد کرد و این خطر را برطرف خواهد ساخت.
همه کشورهای غربی و حتی روسیه گفته اند که نخواهند گذاشت که حکومت اسلامی ایران به بمب هسته‌ای مجهز شود ولی اسرائیل هرگز قولها و وعده ها و اظهارات کشورهای خارجی در این زمینه را باور ندارد و قابل اعتماد نمی داند.
حکومت اسلامی ایران علنا اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند و موشک هایی ساخته است که ادعا می کند که به خاک اسرائیل خواهد رسید و روی بدنه این موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل و اسرائیل نابود باید گردد نگاشته شده است.
چگونه می توان این تهدید را نادیده گرفت؟
نه تنها این بلکه حکومت اسلامی ایران دائماً برای حزب الله لبنان اسلحه می فرستد و پول می فرستد به خاطر آن که میخواهد خاک لبنان را به پایگاه دیگری برای حمله همزمان به اسرائیل آماده سازد و نه تنها این بلکه حماس و جهاد اسلامی و دیگر سازمان‌های تروریستی وابسته به فلسطینی‌ها را مورد حمایت خود قرار داده و برای آنها نیز پول و اسلحه می فرستد.
وانگهی مرحوم مغفور اکبر هاشمی رفسنجانی در هنگامی که معاون یا نایب امام جمعه تهران بود گفته بود که یک بمب اتمی اسلامی می تواند اسرائیل را نابود کند و منظورش از بمب اسلامی بمب رژیم ایران بود چون حکومت ایران تاکنون هرگز خود را به طور مستقیم رویارو با اسرائیل قرار نداده و تا آنجا که بتواند از این شیوه دوری می‌جوید.
اسرائیل در گذشته نیز نشان داده است که اگر خطر امنیتی و موجودیتی برایش پیش بیاید به اقدامات لازم برای دفاع از خود دست میزند.
 
کوره اتمی اوسیراک در عراق و همچنین کوره اتمی در حال ساخت سوریه در دیر الزور که چینی ها احتمالا آن را می‌ساختند.
اسرائیل آنها را ویران کرد و از آن پس نه عراق به بمب هسته‌ای مجاز شد و نه سوریه در پی ادامه برنامه خود در آمد.
اما وضع حکومت ایران تفاوت دارد و سوگند خورده و قصد جدی دارد که بر منطقه مسلط شود و اسرائیل را نابود کند و کشورهای عرب به ظاهر اسلامی را نیز تحت انقیاد خود درآورد.
آرزویی که ممکن است بسیار خام به نظر برسد اما حکومت ایران از آن دست بر دار نیست و هر اندازه که مردم ایران گرسنه باشند و بحران اقتصادی در کشور بیشتر و بیشتر گردد و هر اندازه که حتی حکومت در آستانه سقوط جدی قرار گیرد باز هم از این هدف دست بر نداشته و نخواهد داشت.
ادعا می‌کنند که این هدف به علت اعتقاد اسلامی آنان است اما این احتمال قوی نیز وجود دارد که آنها با این بهانه می‌خواهند بخشی از اموال و دارایی‌های ملت ایران را بدزدند و خود در اختیار بگیرند و به بهانه هدیه و کمک و یاری رسانی به سازمان های ترور آن را به حسابهای شخصی خود در بانک های خارجی منتقل سازند.
در هر حال این وضع به اسرائیل مربوط نمی‌شود آنچه که اسرائیل را نگران می سازد آن است که حکومت ایران در آستانه تولید قرار دارد.
می گویند که ۶۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در حد ۶۰ درصد را تهیه کرده‌اند.
بیش از ۳۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در سطح ۲۰ درصد یا ۳.۶۷ درصد در اختیار خود دارند.
اینها را اسرائیل نمی تواند نادیده بگیرد.
می گویند که حکومت ایران تا ساخت نخستین بمب اتمی خود هنوز یک سال یا دوسال فاصله دارد ممکن است این ارزیابی درست باشد اما از لحظه‌ای که خامنه ای دستور دهد ۶۰ درصد را به ۹۰ درصد تبدیل کنند این نشان آن است که روند غنی سازی به هدف ساخت بمب اتمی آغاز شده است و اسرائیل نمی تواند در برابر چنین تحول و دگرگونی ساکت بنشیند.
اکنون سه هفته است که ارتش اسرائیل در سراسر اسرائیل انواع سناریو های جنگی را تمرین می کند.
فرض آن است اگر حکومت ایران بخواهد اسرائیل را هدف موشک قرار دهد همزمان به حزب‌الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های تروریستی دستور خواهد داد که آنها هم به اسرائیل حمله کنند.
ارتش اسرائیل رزمایش خود را با این تصور و احتمال اجرا می‌کند که در لحظه‌ای که حملات آغاز شود اسرائیل از هر چهار جهت یا شاید سه جهت مورد حمله قرار گیرد و باید توانایی های دفاع از خود را داشته باشد و این رزمایش برای بررسی این موضوع است.
گفتیم سه جبهه و سه جهت و این بخاطر اینکه حکومت ایران ادعا کرده است که به یهودیان ترحم می کند و برای مردم اسرائیل دل می‌سوزاند و یک طرف را باز میگذارد که از آنجا فرار کنند و می گوید که این طرف به سوی دریا خواهد بود و سواحل مدیترانه خواهد بود.
این سخنان و این اقدامات را اسرائیل نمی‌تواند جدی نگیرد. اسرائیل هر تهدیدی را هر اندازه هم که بعید باشد جدی می‌گیرد و خود را برای مقابله احتمالی با آن کاملاً آماده می سازد.
در آخرین بخش مانور نظامی ارتش اسرائیل که در هفته پیش رو انجام خواهد گرفت تمام امکانات حمله به تاسیسات اتمی ایران مورد تمرین قرار می گیرد و بررسی و آزمایش می شود.
هواپیماهای جنگی اسرائیل مسیر طولانی را تا قبرس و پس از آن کشور می پیمایند و تمرین های لازم را انجام می‌دهند تو گویی که فاصله بین تل آویو و نطنز را می‌پیمایند و این باید تمرین شود.
یک مشکل شاید برای نیروی هوایی اسرائیل وجود داشته و آن مسئله سوخت رسانی است.
هواپیماهای جنگی اسرائیل باید مسافتی حدود یک هزار یا یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر را طی کنند و تاسیسات اتمی نظامی ایران را ویران سازند و دوباره همین مسیر را بپیمایند و به کشور بازگردند.
چنین هواپیماهایی به ویژه در هنگام رفت به سوخت نیاز دارند زیرا اگر هواپیمایی مجهز به تسلیحات و موشک باشد نمی‌تواند بنزین و سوخت بیشتری را دریافت کنند.
می گویند که ایالات متحده حاضر شده است که دو هواپیمای بسیار پیشرفته و سوخت رسان در اختیار اسرائیل قرار دهد و در آستانه رزمایش یعنی بخش آخر این رزمایش یعنی تمرین حمله نظامی به تاسیسات اتمی حکومت ایران در هفته پیش رو ممکن است با حضور این دو فروند هواپیمای سوخت رسان ایالات متحده انجام گیرد اما حتی اگر این هواپیماها به اسرائیل نرسد خود اسرائیل هواپیماهای سوخت‌رسان دیگری را دارد که این مهم را می توانند انجام دهند.
منتها اگر اسرائیل از هواپیماهای سوخت‌رسان جدید آمریکایی برخوردار گردد می تواند با موفقیت بیشتری این رسالت و این برنامه جنگی را انجام دهد.
پرسش آن است که رژیم ایران چه توانایی هایی برای دفاع از خود خواهد داشت؟
باور بسیاری از کارشناسان امور نظامی آن است که توان رژیم ایران چندان گسترده نیست و تهدیدهایی که کردند اکثراً تهدیدهای توخالی می باشد.
رژیم ایران رجز می خواند و می خواهد خود را یکی از بزرگترین قدرت های نظامی جهان معرفی کند اما واقعیت آن است که رژیم توانایی جنگی بالایی ندارد به ویژه آنکه نه ارتش ایران مایل است وارد یک جنگ تازه شود و نه میتوان اطمینان داشت که افراد سپاه پاسداران واقعاً تمرین های لازم را انجام داده و تجربیات مورد نیاز را در اختیار دارند که بتوانند در برابر حمله اسرائیل بایستند و از خود دفاع کنند و شاید به گفته خود و خواست خود بتوانند اسرائیل را شکست دهند و اسرائیل را نابود کنند.
به طور کلی می‌توان گفت که برای اسرائیل صلاح نیست که به طور یک‌جانبه وارد چنین جنگی شود.
وارد این جنگ خواهد شد در لحظه‌ای که کارد به استخوان برسد و اگر اسرائیل لحظه دیگری درنگ کند آنگاه حکومت ایران بمب را خواهد داشت و لحظه‌ای که به نخستین بمب اتمی خود مجهز شود نیروی بازدارنده خواهد داشت که بسیاری از کشورهای خاورمیانه و اروپا و ایالات متحده را دچار نگرانی شدید خواهد کرد و منطقه را به آشوب های بیشتری و خطرات جدی تری خواهد رسانید.
این را اسرائیل می خواهد جلوی آن را بگیرد.
اسرائیلی ها بر این باورند که دولت پرزیدنت بایدن قاطعیت لازم را برای تحمیل مقررات و خواسته ها به منظور جلوگیری و متوقف ساختن برنامه های اتمی ایران نشان نمی‌دهد.
حتی اسرائیل نگران آن است که پرزیدنت بایدن بخواهد در پایان هم سپاه پاسداران را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند و این موجب نگرانی اسرائیل است و همینطور هر نوع توافق نیم‌بند بین ایالات متحده و حکومت ایران با برداشتن شماری از تحریم‌های اقتصادی و شاید همه تحریم‌ها روبه‌رو خواهد شد.
این را اسرائیل می‌خواهد جلویش را بگیرد اما آیا خواهد توانست؟
ایده آل آن است که ایالات متحده جنگ علیه تاسیسات اتمی ایران را به خود بر عهده بگیرد و ایالات متحده توان بیشتر بسیار بیشتری از اسرائیل خواهد داشت.
همچنین این مسئله است که ایالات متحده نیاز به تایید و تصویب دیگران ندارد که برای انهدام تاسیسات اتمی حکومت ایران اقدام بکند اما اگر اسرائیل یک تنه به این کار دست بزند مسلما و ما این تجربه را داریم که بسیاری از کشورهایی که در خطر اتمی شدن حکومت ایران قرار ندارند فریاد اعتراض بر می‌آورد و اسرائیل را زیر فشار قرار می دهند که شما چه حقی داشتید که از موجودیت خود دفاع کرده اید و می خواهید اتم رژیم ایران را نابود کنید.
یکی از عواملی که حکومت ایران را بسیار نگران می سازد آن است که اگر حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی رژیم ایران رخ دهد آنگاه ملت ایران فرصت بسیار طلایی خواهد داشت که برخیزد و این نظام را بر اندازد.
رژیم ایران و سپاه پاسداران نخواهند توانست که همزمان با حمله نظامی اسرائیل مقابله کنند و در همان حال جلوی اعتراض های مردمی بایستند و آنها را به گلوله های ساچمه ای ببندند و شاید با گلوله های حقیقی‌تر آنها را به قتل برسانند.
اگر جنگی آغاز شود آنگاه رژیم و سپاه پاسداران نخواهند توانست در دو جبهه بجنگند.
جبهه اسرائیل و جبهه مردم ایران...
در طول سال‌های اخیر شنیده ایم که بسیاری از گروه ها و افراد در ایران خواهان حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی رژیم ایران هستند زیرا می دانند که این برای آنها یک فرصت طلایی خواهد بود و سپاه پاسداران نیز این واقعیت را می‌دانند بنابراین تهدید می‌کند ولی می‌گویند که خالی بسته است.
البته هنوز نمی توان گفت که ۱۰۰ درصد احتمال درگیری نظامی وجود دارد و امیدواریم که هرگز چنین حادثه‌ای رخ ندهد.
جنگ بد است و جنگ ویرانی می آورد و جنگ باعث هلاکت مردم می شود اما در عین حال باید گفت که شیوه‌های دیگر غیر جنگی وجود دارد که بتوان برنامه های اتمی حکومت ایران را به تعویق انداخت یا حتی آن را کند کرد.
در ۲۰ سال اخیر اسرائیل و دیگر کشورها با شیوه‌های گوناگون توانستند که برنامه های اتمی رژیم ایران را کندتر کند و در این راه موفق بودند اما حکومت میلیاردها دلار پول را صرف کرده و قصد جدی دارد که همچنان به راه خود ادامه دهد به ویژه اینکه می‌گویند سانتریفیوژهای نسل جدید یعنی آی آر۶ یا آی آر ۸ را می‌خواهند وارد صحنه کنند و خیلی زود تر بتوانند سانتریفیوژها را به کار بیندازند و اورانیوم مورد نیاز به بمب هسته‌ای را تولید کنند.
البته با ساخت یک بمب هسته‌ای رژیم ایران نجات نخواهد یافت و رژیم نخواهد توانست که به هدف های ناپاک خود برسد اما همین یک بمب نیز کافی است که یک قدرت بازدارندگی نظامی و حتی سیاسی و دیپلماتیک ایجاد کند که حکومت ایران را تقویت کرده و موجب نگرانی دولت های منطقه خواهد شد.
رزمایش نیروی هوایی اسرائیل در هفته پیش رو در ابعاد گسترده و بی‌سابقه انجام خواهد شد اما امید داشته باشیم و دعا کنیم که این فقط یک رزمایش باشد و به حقیقت نپیوندد ایران آسیب نبیند.
اما برای رژیم ایران هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.
آنها حاضرند همه مردم ایران را قربانی کنند با این تصور خام که خواهند توانست به آرزوهای خود برسند یعنی اسرائیل را نابود کنند و بر منطقه مسلط شوند...
آرزویی خام اما باید آن را جدی گرفت...

منبع:رادیو اسرائیل


فهرست مطالب منشه امیر در سایت پژواک ایران