دادگاه تجدیدنظر حکم ۱۶ سال زندان علی یونسی و امیرحسین مرادی را تأیید کرد

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اردیبهشت‌ماه درباره صدور احکام قضائی سنگین برای امیرحسین مرادی و علی یونسی گفته بود این حکم قطعی نشده اما اکنون مصطفی نیلی، وکیل این دو دانشجوی المپیادی از قطعی شدن حکم آن‌ها در دادگاه تجدیدنظر خبر داده است.
علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه بازداشت‌شده در ایران
مصطفی نیلی وکیل دادگستری دوشنبه ۱۶ خرداد از تأیِید حکم علی یونسی و امیرحسین مرادی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران خبر داد.
این دو دانشجوی المپیادی دانشگاه صنعتی شریف در دادگاه بدوی به اتهام «تخریب، تحریق و خرابکاری در تأسیسات عمومی» به ۱۰ سال، به اتهام «اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با گروه‌های معاند» به پنج سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده بودند که دادگاه تجدیدنظر، عینا این حکم را تأیید کرده و بر این اساس؛ حکم اشد، یعنی ۱۰ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.
مصطفی نیلی در گفت‌وگو با «امتداد خبر» گفت:
«این در حالی است که ایراداتی وجود داشت که ما در لوایح تجدیدنظرخواهی خود به آن اشاره کرده بودیم. یکی از مهم‎ترین بحث‌ها، ایراد شکلی درباره تغییر عنوان اتهامی است که قواعد شکلی قانون آئین دادرسی کیفری در دادگاه بدوی رعایت نشده بود. با این حال، دادگاه تجدیدنظر به این موضوع نیز توجه نکرده و رأی را عیناً مورد تأیید قرار داد.»
این وکیل دادگستری افزود:
«اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور را در مراحل بعدی پیگیری می‌کنیم. با توجه به تأیید رأی اقدام بعدی بحث اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور است که در مراحل بعدی آن را پیگیری خواهیم کرد. ضمن این‌که، امیدواریم با توجه به صدور رأی قطعی پرونده، موکلان ما از بند امنیتی ۲۰۹ خارج شوند.»
امیرحسین مرادی و علی یونسی بیش از دو سال است که در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین در بازداشت موقت به‌سر می‌برند.
ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری درباره صدور احکام قضائی سنگین برای امیرحسین مرادی و علی یونسی گفته بود احکام این دو دانشجو قطعی نشده و هنوز در مرحله بدوی قرار دارد. خدائیان افزوده بود که «این افراد به اتهام افساد فی‌الارض تحت تعقیب قرار گرفتند، اما دادگاه این عنوان را محرز ندانست».
خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران پنجم اردیبهشت از صدور حکم ۱۶ سال زندان برای هر یک از این دو دانشجوی المپیادی خبر داده بود. بر اساس گزارش تسنیم مصادیق اتهام‌های این دو جوان دانشجو «افساد فی‌الارض»، «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «تبلیغ علیه نظام» است.
علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این دو دانشجوی زندانی پنجم بهمن‌‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شده بود و مصطفی نیلی در آن زمان گفته بود اعتراف‌های اجباری ضبط شده آن‌ها که توسط خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران پخش شده بود در شرایط مناسبی انجام نشده است.
مصطفی نیلی در جریان دومین سال بازداشت این دو دانشجو ادامه بازداشت موقت آن‌ها را «صریحاً خلاف قانون» دانسته بود.
علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک این دانشگاه روز ۲۲ فروردین ‌ماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و ۵۹ روز در سلول انفرادی نگهداری شدند. این دو حدود یک سال از حق داشتن وکیل برخوردار نبودند و طبق اعلام خانواده آن‌ها، در طول دوران بازداشت به شدت تحت شکنجه‌های فیزیکی و روانی قرار گرفته‌اند.
کمتر از یک ماه پس از بازداشت این دو دانشجو، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه، ‌آن‌ها را به «داشتن ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» و «قصد اقدامات خرابکارانه در دوران کرونا» متهم کرد. اتهاماتی که همواره از سوی این دو دانشجوی در بازداشت، رد شده است.
در تمام طول این دو سال علاوه بر نگهداری این دو دانشجو در بازداشت موقت و اعمال شکنجه‌های مختلف روحی و جسمی، خانواده‌های آن‌ها نیز به شدت تحت فشار نهادهای امنیتی و قضایی قرار داشتند.

منبع:رادیو زمانه