PEZHVAKEIRAN.COM خطر قطع دست هفت زندانی
 

خطر قطع دست هفت زندانی

سازمان حقوق بشر ایران: هفت زندانی در زندان تهران بزرگ که به اتهام «سرقت» به قطع انگشتان دست محکوم شده‌اند، در خطر قریب الوقوع اجرای حکم قرار دارند. سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی می‌خواهد تا حکومت ایران را برای توقف فوری و لغو این احکام غیرانسانی تحت فشار قرار دهند.
محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران گفت: «کشورهایی که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند، باید حکومت را برای لغو فوری این احکام تحت فشار قرار دهند. مجازات قطع عضو یک مجازات ظالمانه، غیرانسانی و خلاف کرامت انسانی است که جایی در دنیای امروز ندارد».

امیری‌مقدم افزود: «کشورهای جهان نباید با سکوت خود اجازه دهند که در قرن بیست‌ویکم مجازات بی‌رحمانه قطع دست و پا در کشوری که‌ عضو سازمان ملل متحد است، به کار گرفته شود».

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز جاری، شنبه ۲۲ خرداد ماه، قرار بود هفت زندانی در زندان تهران بزرگ جهت اجرای حکم «قطع دست» به زندان اوین منتقل شوند که با مقاومت چند تن از این افراد، انتقال ایشان به زندان اوین موقتا متوقف شد.

هویت این هفت زندانی که با اتهام «سرقت» به قطع دست محکوم شده‌اند هادی رستمی، مهدی شاهیوند، مهدی شرفیان، امیر شیرمرد، مرتضی جلیلی، یعقوب فاضلی‌کوشکی و ابراهیم رفیعی احراز شده است.

آرش صادقی، فعال حقوق بشر که این خبر را نخستین بار در توییتر خود اعلام کرد، در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «احتمال دارد حکم این هفت زندانی فردا اجرا شود».

آرش صادقی هفته گذشته نیز خبر از اجرای حکم قطع انگشتان دست یک زندانی اهل کرمانشاه در زندان اوین داده بود. این زندانی نیز با اتهام «سرقت» به قطع دست محکوم شده بود.

لازم به ذکر است که این افراد تنها در یکی از زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند. از آن‌جا که قوه قضاییه ایران نهادی غیرشفاف است، آمار دقیق محکومان به قطع دست در سراسر کشور مشخص نیست و گمان می‌رود ده‌ها نفر در ایران در معرض این حکم غیر انسانی قرار داشته باشند.

با توجه به رویه پیشین حکومت جمهوری اسلامی در استفاده از احکام ظالمانه برای ارعاب جامعه، و با توجه به اعتراضات سراسری که طی هفته‌های اخیر در شهرهای مختلف روی داده است، سازمان حقوق بشر ایران نگرانی خود را از احتمال افزایش اجرای احکام غیرانسانی مانند قطع عضو ابراز می‌کند.

منبع:پژواک ایران