PEZHVAKEIRAN.COM احضار، دستگیری، محاکمه یا زندانی شدن ۴۴بهائی در ایران در یک ماه؛ بیشترین سرکوب‌ها در شیراز
 

احضار، دستگیری، محاکمه یا زندانی شدن ۴۴بهائی در ایران در یک ماه؛ بیشترین سرکوب‌ها در شیراز

جامعه جهانی بهائی از سرعت گرفتن دوباره کارزار سیستماتیک حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب اقلیت دینی بهائی در ایران خبر داد و اعلام کرد در مجموع ۴۴ بهایی در ماه ژوئن در سراسر ایران احضار، دستگیر، محاکمه یا زندانی شدند.
جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه‌ای نوشت این آمار در حالی است که صدها نفر دیگر از بهائیان ایران، در انتظار احضار به دادگاه یا آغاز دوران حبس خود هستند.

جامعه جهانی بهائی تأکید کرد: «افزایش بازداشت‌ و حبس در هفته‌های اخیر از شروع فصل نگران‌کننده‌ای در سرکوب بهائیان ایران خبر می‌دهد و حاکی از این است که مقامات به طرز فزاینده‌ای در حال عملی‌سازی برنامه‌های خود برای زندانی کردن یا سرکوب جامعه بهائی ایران به شکل‌های دیگر هستند.»

بر اساس گزارش این نهاد، بیشترین سرکوب بهائیان ایران در این مدت در شهر شیراز اتفاق افتاده به طوری که اوایل ماه گذشته، ۲۶ بهائی در شیراز به اتهام «اجتماع و تبانی برای ایجاد ناامنی فکری و عقیدتی در جامعه اسلامی»، به زندان و تبعید محکوم شدند.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ژیلا شرفی نصرآبادی، شقایق خانه زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، با وجود گذشت نزدیک به دو هفته از زمان بازداشت، کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ به سر می‌برند.

یک منبع نزدیک به خانواده‌های این شهروندان در خصوص آخرین وضعیت آنان به هرانا گفت: «نگار ایقانی تنها یک بار، ژیلا شرفی نصرآبادی سه بار و شقایق خانه زرین دو بار حق برقراری تماس تلفنی با خانواده‌هایشان را داشته‌اند و همگی در یک اتاق نگهداری می‌شوند. آن‌ها در این تماس‌ها از تفهیم اتهام خود خبر داده‌اند و به ایشان گفته شده است تا اطلاع ثانوی از ملاقات محروم هستند.»

دو سال پیش در شیراز ۴۰ نفر از بهائیان به دادگاه انقلاب فراخوانده شدند و یکی از مقامات تهدید کرد جامعه بهائی در این شهر «ریشه‌کن» خواهد شد.

سرکوب بهائیان در دیگر شهرهای ایران

در ماه گذشته میلادی اما بهائیان مناطق دیگر از جمله بندر لنگه و سنندج نیز از انواع شکل‌های سرکوب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در امان نبوده‌اند.

به عنوان نمونه، در بندر لنگه در جنوب ایران، مأموران جمهوری اسلامی یک کارگاه متعلق به یک بهائی را پلمب و از صدور جواز کسب برای دو مغازه عینک‌سازی ممانعت کردند.

در این بیانیه، به نقل از بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد آمده است: «هفته‌ای نیست که بهائیان ایران از دستگیری‌های جدید، احضار شدن به زندان و سایر شکل‌های آزار و اذیت از جانب حکومت ایران در امان باشند. ما زنگ خطر را به صدا در می‌آوریم: بهائیان ایران در حال حاضر متحمل شدیدترین حملات سازمان‌دهی شده در سال‌های اخیر هستند.»

بهائیان ایران بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان کشور هستند که از زمان انقلاب سال ۱۹۷۹ در معرض سرکوب، آزار و اذیت بیشتر قرار دارند.

یک سند محرمانه که در سال ۱۹۹۱ به تأیید رهبر جمهوری اسلامی رسیده، خواستار محدود شدن راه «ترقی و توسعه» جامعه بهائی از طریق ممنوع کردن ورود بهائیان به دانشگاه، ایجاد محدودیت در زمینه امرار معاش و اعمال سایر تبعیض‌ها در حق آن‌ها شده است.

منبع:ایران اینترنشنال