PEZHVAKEIRAN.COM ژیلا ابراهیمی، مربی رقص آذربایجانی بازداشت شد
 

ژیلا ابراهیمی، مربی رقص آذربایجانی بازداشت شد

dance_070922.jpgاتهام این زن هنرمند «نشر تصاویر رقص» عنوان شده است

ایندیپندنت فارسی - نیروهای امنیتی در تبریز‌، ژیلا ابراهیمی، مربی رقص آذربایجانی، را به‌دلیل انتشار تصاویر رقص در فضای مجازی بازداشت کردند‌. به گزارش هرانا، این مربی رقص روز جمعه ۱۰ تیر بازداش شد و پس از تفهیم اتهام با عنوان «نشر تصاویر رقص» در اداره اطلاعات تبریز، به بند زنان زندان این شهر منتقل شد‌. ژیلا ابراهیمی، استاد رقص آذربایجانی و عضو انجمن سوز ساز تبریز است.

جمهوری اسلامی بارها تلاش کرده است با بازداشت فعالان عرصه رقص و موسیقی، مانع فعالیت هنرمندان این رشته شود و به‌ویژه هنگامی که پای رقص و آواز زنان به میان می‌آید سختگیری‌ها شدیدتر می‌شود. یکی از مصادیق سختگیری جمهوری اسلامی در برخورد با شادی گروهی و رقص پسران و دختران در روزهای اخیر‌، اخراج چند نفر از استادهای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود.

777.jpgدر این اتفاق، هفت نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پس از حضور در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان رشته داروسازی که همراه با موسیقی، رقص و حضور دانشجویان دختر و پسر در کنار یکدیگر بود، از این دانشگاه اخراج شدند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

مسئولان این دانشگاه برگزاری «رقص کردی و عدم رعایت حجاب» در جریان این مراسم را «عبور از خطوط قرمز» خواندند. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز این مراسم را «انحراف، تحریف و بدعت» خواند.

 

در اتفاق دیگری در بهمن سال گذشته، شهرداری تهران پس از انتشار خبر و تصاویری از رقص گروهی زنان در برج میلاد، بلافاصله بیانیه‌ای منتشر و از این موضوع اعلام برائت کرد. روابط عمومی شهرداری تهران در آن زمان در بیانیه‌ای تصریح کرد که اجرای چنین برنامه‌هایی «مغایر با هنجارها و ارزش‌های فرهنگی جامعه» است و مورد تایید شهرداری تهران نیست.

پیش از آن نیز در اسفند ۱۳۹۶ ماجرای رقص زنان در برج میلاد جنجالی شده بود. در آن زمان، به دنبال اعتراض اصول‌گرایان به برگزاری مراسم روز زن در برج میلاد و رقص دختربچه‌ها، محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران به دادسرا احضار شد. برخی از مسئولان حکومتی با موضع‌گیری شدید در برابر این اتفاق، نمایش رقص دختربچه‌ها را عملی «مبتذل» و «خلاف عفت عمومی» خواندند و گفتند که اسلام با آن مخالف است.

در این میان یکی از سخت‌ترین برخوردها با رقص زنان، به بازداشت مائده هژبری در تیرماه ۱۳۹۷ بازمی‌گردد. این دختر جوان مدتی پس از پخش فیلم‌هایی از رقصش در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، بازداشت و با قید وثیقه آزاد شد. بازداشت و پخش اعتراف‌های او در صداوسیما، واکنش نهادهای مختلف داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت.

منبع:پژواک ایران