جعفر پناهی مقابل درب زندان اوین بازداشت شد

panahi_070922.jpgایران اینترنشنال - موج جدید دستگیری‌های سیاسی در ایران همچنان ادامه دارد و جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی، و دو عضو خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ بازداشت شدند.
بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، پناهی روز دوشنبه ۲۰ تیر مقابل زندان اوین بازداشت شده است.
او همراه گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، اما هنگام خروج از دادسرا، بازداشت شد.
پیشتر ده‌ها نفر از اهالی سینما از جمله پناهی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سرکوب و فشار مستمر به سینماگران، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط رسول‌اف و آل‌احمد شدند که به تازگی بازداشت شده‌اند.
جعفر پناهی از هنرمندان سرشناس و در عین حال ناراضی ایران به شمار می‌رود. او که در فیلم‌هایش به نقد جامعه و حکومت می‌پردازد، بارها انتقادهای تندی را نیز علیه حکومت مطرح کرده است.
پیشتر پناهی با انتشار ویدیویی از اظهارات خامنه‌ای درباره کرونا انتقاد کرده و نوشته بود آیا زمان آن نرسیده که خامنه‌ای «پاسخگوی سخنان ضد و نقیض» خود باشد؟
همچنین بر اساس گزارش‌ها، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به خانه چندین نفر از خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ حمله و آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.
 
ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ و سعید دامور برادر وحید دامور از دیگر کشته‌شدگان آبان ۹۸ در میان بازداشتی‌های اخیر هستند.
همسر سعید دامور اعلام کرده که ماموران با زدن دستبند به دست‌های او «انگار که قاتل» را بازداشت کردند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ماموران امنیتی، مادر سعید دامور را نیز مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
دو روز پیش نیز مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی» و «نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی» بازداشت شد.
برخی فعالان سیاسی در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به موج جدید بازداشت‌های سیاسی در ایران نوشته‌اند به‌نظر می‌رسد برنامه‌ جدیدی برای سرکوب و کنترل فضای جامعه از سوی نیروهای امنیتی در دست اجراست.

منبع:ایران اینترنشنال