PEZHVAKEIRAN.COM شکایت دانشگاه علوم پزشکی از یک خبرنگار به اتهام «نشر اکاذیب» و محکوم شدن وی به دو سال حبس
 

شکایت دانشگاه علوم پزشکی از یک خبرنگار به اتهام «نشر اکاذیب» و محکوم شدن وی به دو سال حبس

مصطفی جعفری، سرپرست دفتر استانی خبرگزاری حکومتی ایلنا در قزوین و مدیر مسئول سایت خبری «تیتر قزوین»، به «دو سال حبس و دو سال ممنوعیت اشتغال در حرفه خبرنگاری و محرومیت از فعالیت‌‌های رسانه‌‌ای» محکوم شد.

بر اساس حکمی که آقای جعفری در صفحه شخصی خود منتشر کرده، وی توسط شعبه ۱۰۸ دادگاه کیفری ۲ شهر قزوین به ریاست قاضی عنایت پالوج، به اتهام “نشر اکاذیب” به تحمل دو سال حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از فعالیت‌ های رسانه‌ ای و صلب اشتغال در حرفه خبرنگاری محکوم شده است.

صدور این حکم در حالی است که، روند رسیدگی قضایی به پرونده‌ خبرنگاران، باید توسط دادگاه کیفری ۱ «دادگاه مطبوعات» و با حضور هیات منصفه، به صورت علنی صورت بگیرد؛ پیشتر نیز، جلسه رسیدگی به اتهامات برخی از روزنامه نگاران و خبرنگاران، توسط شماری از مراجع قضایی که صلاحیت رسیدگی به پرونده های مطبوعاتی را ندارند صورت گرفته است و این افراد با صدور احکامی همچون حبس مواجه شده اند.

با وجود سابقه طولانی بازداشت و دادگاهی کردن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد در ماه‌های گذشته با افزایش فشارهای سیاسی و اجتماعی، فشار بر روزنامه‌نگاران نیز تشدید شده است.

بر اساس گزارش‌های اخیر از دست‌کم شش خبرنگار در کوهدشت لرستان تنها طی یک ماه شکایت شده است. از جمله این خبرنگاران سینا قلندری است که یک سال پس از افشای قتل یک کودک‌همسر توسط شوهر طلبه‌اش به ۲۷ ماه حبس و دو سال ممنوعیت از کار رسانه‌ای محکوم شد.

منبع:پژواک ایران