محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری، راهی زندان شد

محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری، روز دوشنبه هفتم شهریور جهت اجرای حکم حبس راهی زندان شد.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، ضمن اعلام این خبر گفت که حکم ۹۵ روز حبس آقای عرفانیان مستند به مصاحبه‌‌های او در مورد پرونده‌های موکلینش به‌ویژه «علیرضا شیرمحمدعلی» صادر شده است.

آقای عرفانیان نیز روز گذشته ضمن اعلام خبر آغاز دوره حبس خود گفته بود که با توجه به «حضور دو تن از همکاران وکیلش؛ امیرسالار داودی و محمدعلی دادخواه و احکام محکومیت صادره علیه دادخواهان سلامت، ظاهرا بندی در اوین برای وکلا در نظر خواهند گرفت.»

آقای عرفانیان کاسب اوایل اسفند پارسال از محکومیت خود خبر داده و به کنایه گفته بود که هدف از صدور حکم حبس برای وکلا «در دسترس بودن و خالی نبودن زندان از وکلا است و البته در دسترس بودن وکیل در زندان» است.

او در سال‌های گذشته وکالت شماری از زندانیان سیاسی و مدنی، هم‌چنین شهروندان بهایی را برعهده داشته است،

اما حکم اخیر این وکیل دادگستری در رابطه با پرونده یکی از موکلین در حبس او به نام «علیرضا شیرمحمدعلی» صادر شده است.

اتهام آقای عرفانیان کاسب در این پرونده «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و از مصادیق آن گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی و بازنشر آن توسط رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور در رابطه با این پرونده اعلام شده بود.

آقای شیرمحمدعلی در اعتراض‌های مدنی مرداد ۱۳۹۷ بازداشت و به هشت سال حبس محکوم شد، اما خرداد ۱۳۹۸ مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند که او توسط دو زندانی دیگر در زندان فشافویه کشته شده است.

برخورد امنیتی و قضایی با وکلای دادگستری به‌خاطر دفاع از موکلان سیاسی و فعال مدنی در دو دهه گذشته به یک روال رایج در جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

منبع:پژواک ایران