PEZHVAKEIRAN.COM روند افزایش اعدام‌ها در ایران؛ اعدام دو شهروند بلوچ از جمله یک «کودک-مجرم»
 

روند افزایش اعدام‌ها در ایران؛ اعدام دو شهروند بلوچ از جمله یک «کودک-مجرم»

فعالان بلوچ و وب‌سایت‌های حقوق بشری روز شنبه ۱۲ شهریور از اعدام دو زندانی سیاسی در زندان مرکزی زاهدان خبر دادند.
به گزارش صدای آمریکا، بر اساس برخی گزارش‌ها، یکی از این افراد به نام محسن قنبرزهی کودک-مجرم بوده و در زمان بازداشت ۱۶ سال داشته است.

فرد دیگری که صبح روز شنبه به دار آویخته شد، دایی محسن قنبرزهی با نام عین‌الله قنبرزهی ۳۳ ساله و پدر چهار کودک، معرفی شده است.

به گزارش وب‌سایت کانون حقوق بشر ایران، این دو نفر که ساکن روستای شندک از توابع زاهدان بودند، به «قیام مسلحانه»، «همکاری با گروه‌های ضد نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «قتل سه مامور نیروی انتظامی» متهم شده بودند.
حکم اعدام این دو متهم در شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان توسط قاضی مهدویان صادر شده بود.

وب‌سایت‌های حقوق بشری گزارش داده‌اند که این دو شهروند بلوچ در سال ۱۳۹۱ توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند، به مدت طولانی بدون دسترسی به وکیل در سلول انفرادی محبوس بودند، حق ملاقات با خانواده‌شان را نداشتند و برای اعتراف اجباری علیه خود تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفتند.

انتشار این خبر درحالی است که آمار اعدام‌ها در ایران، در سال جاری به شدت افزایش یافته است.
بر اساس جدیدترین گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، طی شش ماه نخست سال جاری میلادی دست‌کم ۲۵۱ نفر در ایران اعدام شدند که این تعداد دو برابر آمار مدت مشابه در سال گذشته است.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید ۶۷ نفر از این افراد شهروندان بلوچ بودند.

بر اساس آمارهای جهانی، ایران دومین کشور دنیا از نظر شمار بالای اعدام است و از معدود کشورهایی است که کودک-مجرمان را اعدام می‌کند.

اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال تعهدات ایران در چارچوب کنوانسیون جهانی حقوق کودک را نقض می‌کند. سازمان ملل متحد و مدافعان حقوق بشر بارها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار توقف اعدام کودک-مجرمان شده‌اند.

منبع:صدای آمریکا