صدور حکم اعدام برای دو فعال اقلیت‌های جنسی و جنسیتی

 

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» خبر داد که زهرا صدیقی همدانی، ۳۱ ساله و الهام چوبدار، ۲۴ ساله، دو فعال اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به اتهام «افساد فی الارض از طریق ترویج همجنسگرایی» با حکم دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، این حکم به این دو نفر ابلاغ شده و در این پرونده سهیلا اشرفی، زندانی ۵۲ ساله در بند زنان زندان مرکزی ارومیه، در انتظار ابلاغ حکم است.

زهرا صدیقی همدانی که با نام «ساره» نیز شناخته می‌شود، پنجم آبان ۱۴۰۰ هنگام خروج از ایران و در مرز ترکیه از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

بر اساس گزارش سایت شش رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)، زهرا صدیقی پیش از این شاغل در اقلیم کردستان عراق بود و به دلیل مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی فارسی در مورد شرایط افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی در این اقلیم، ۲۱ روز زندانی شد.

بر اساس این گزارش، او برای فرار به ترکیه و نجات خود مجبور شده بود در بخشی از مسیر از مرزهای ایران عبور کند.

او در ۲۶ دی‌ ماه سال گذشته توسط شعبه ششم دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه به «افساد فی‌الارض» از جمله از طریق «ترویج همجنس‌گرایی»، «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی» و «ترویج مسیحیت» متهم شد.

در آن زمان، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نوشت که این مدافع حقوق اقلیت‌های جنسیتی در دوران بازداشت مورد شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه قرار گرفته است.

در ۲۸ تیر ماه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت زهرا صدیقی را تایید کرد اما او را «زهرا منصوری همدانی» معرفی کرد. سپاه پاسداران مدعی شد که او «سرکرده بزرگ‌ترین قاچاق زنان و دختران ایرانى به اربیل عراق» بوده است.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از دو نفر دیگر به نام‌های «علیرضا فرجادی‌کیا» و «کتی» به عنوان افراد همکار با زهرا صدیقی همدانی نام برده بود.

منبع:دویچه‌وله