تأکید شمخانی در بغداد بر توافق امنیتی علیه فعالیت مخالفان جمهوری اسلامی در کردستان عراق

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در سفر به عراق خواستار اجرای یک توافق امنیتی میان دو کشور برای پایان‌دادن به فعالیت مخالفان جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق شد.
به گزارش رادیو فردا، علی شمخانی روز یکشنبه ۲۸ اسفند وارد بغداد شد و با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، دیدار کرد.
بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، شمخانی در این دیدار به «تلاش‌های مشترک دو کشور طی ماه‌های گذشته برای تنظیم و نهایی‌سازی توافقنامه امنیتی جامع» میان دو کشور اشاره کرد.
به‌ادعای شمخانی که نمایندۀ علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی نیز هست، این توافق در صورت اجرا «تضمین‌کنندۀ ثبات و بهبود شرایط امنیتی در مرزهای دو کشور خواهد بود».
او مدعی شد با این توافق، «تهدیدات تروریستی و ایجاد ناامنی‌های مرزی» کاهش و «تحرکات ضد امنیتی و شرارت‌بار عوامل ضدانقلاب و تروریست در منطقه اقلیم و شمال عراق» پایان می‌یابد.
مقام‌های جمهوری اسلامی گروه‌های مخالف کرد را «تروریست» می‌نامند.
این اظهارات شمخانی در حالی است که هنوز از محتوای توافق‌ امنیتی میان جمهوری اسلامی و عراق جزئیات زیادی در دسترس نیست.
اما نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در توئیتی مدعی شد که این توافق در سفر شمخانی به عراق امضا خواهد شد.
بر اساس آنچه نورنیوز نوشته، به نظر می‌رسد که فعالیت گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق، موضوع اصلی این توافق امنیتی است.
دو ماه پیش، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به رادیو فردا گفت که نیروهای مرزبانی دولت مرکزی عراق کنترل پایانه‎های مرزی اقلیم کردستان با ایران و ترکیه را از نیروهای پیشمرگه تحویل می‎گیرند.
به‌گفتۀ یحیی رسول، این اقدام به فرمان شورای عالی امنیت ملی عراق و به درخواست فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور انجام می‎گیرد.
تأکید جمهوری اسلامی بر اجرای توافق امنیتی با عراق در حالی است که پیشتر علی خامنه‌ای در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‏‌وزیر عراق، در تهران، خواستار «گسترش اقتدار دولت مرکزی عراق» شده بود.
سپاه پاسداران در سال‎های اخیر بارها مواضع احزاب و گروه‎های کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.
این حملات هم‎زمان با اعتراضات سراسری در ایران تشدید شد؛ به‌ویژه این‎که اعتراضات در مناطق کردنشین فراگیر بود. جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات مناطق کردنشین در ایران از نیروهای نظامی هم استفاده کرده که به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر کردستان، به کشته‌شدن بیش از ۱۰۰ تن از معترضان منجر شده است.
جمهوری اسلامی ایران احزاب و گروه‎هایی را که «تجزیه‌طلب» می‎خواند به دخالت در «تشدید اعتراض‎ها» متهم می‎کند.
شمخانی همچنین در دیدار با همتای عراقی خود بار دیگر علیه آمریکا سخن گفت و مدعی شد حضور آمریکا در منطقه «مخل امنیت و ثبات در منطقه است».
پیشتر نیز جمهوری اسلامی بارها خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده است، اما پیشتر وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیر خود به عراق، بر «تعهد» واشینگتن به حفظ حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تأکید کرده است.
گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها حملاتی را علیه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند.
رویترز پیشتر گزارش داده است که ایران پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در راهبرد خود در عراق دست به تغییری تاکتیکی زده و اکنون به جای اتکا به گرو‌ه‌های بزرگ شبه‌نظامی شیعه، پیکارجویان زبده و وفادار را در گروه‌های کوچک سازماندهی کرده است.

منبع:پژواک ایران