دولت رئیسی حقوق بسیاری از معلمان را همچنان تا پایان آخرین روز سال واریز نکرد

دستمزد اسفندماه معلمان در شهرهای مختلف ایران تا آخرین روز سال ۱۴۰۱ همچنان واریز نشد.
وزارت آموزش و پرورش بعدازظهر دوشنبه ۲۹ اسفند ابتدا اعلام کرد حقوق‌ها تا ساعت ۱۴ واریز می‌شود و پس از آن نیز به‌دلیل مبلغ واریز پایین‌تر عذرخواهی کرد.

علی احمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه، مشکل را به وزارت آموزش و پرورش نسبت داد و گفت: علت تاخیر این است که این وزارتخانه هنوز لیست حقوق را بارگذاری نکرده است.

اما صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت بین این دو نهاد «اختلاف مبنایی محاسباتی» وجود داشت.

شامگاه دوشنبه اندکی پس از آن‌که اعلام شد حقوق معلمان در حال واریز شدن است، وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای نوشت: به دلیل خطای نرم‌‌افزاری، پرداخت حقوق اسفندماه با کُسوراتی همراه بوده است.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت، روز دوشنبه گفت به ساعات تحویل سال رسیدیم و فرهنگیان که هنوز حقوق اسفندشان واریز نشده، «واقعا عصبی شده‌اند».

او افزود که اگر مسئله رتبه‌بندی عامل این تأخیر باشد، این هم «کام فرهنگیان» را شب عید تلخ‌ کرد.

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه در مجلس، توییت کرد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عامل این کارشکنی است.

او افزود که مجلس «نسبت به این کم‌کاری بی‌تفاوت نخواهد ماند»، اما نگفت پارلمان چه اقدامی می‌تواند انجام دهد.

از سوی دیگر، احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، روز دوشنبه مدعی شد که «عوامل نفوذی» باعث تأخیر در پرداخت حقوق معلمان هستند تا معلمین و افراد خانواده آن‌ها در شب عید «ناراضی و تحریک» شوند.

این نماینده تندرو مجلس توضیح نداد که چه عامل نفوذی می‌تواند بخش عظیمی از بودجه کشور را در اختیار داشته باشد که با توسل به آن، عامدانه ایجاد نارضایتی کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در یک رویه سنتی اهمال و بی‌مسئولیتی خود را در امور مختلف به «عوامل نفوذی» و «دشمن» نسبت می‌دهند، اما ظاهرا این یکی از موارد نادر است که به اختیارات «عوامل نفوذی» در بودجه کل کشور هم اشاره می‌کنند.

وزارت آموزش و پرورش با داشتن صدها هزار حقوق‌بگیر جاری و میلیون‌ها بازنشسته، بزرگ‌ترین وزارت‌خانه دولتی از نظر پرداخت حقوق‌ محسوب می‌شود.

منبع:پژواک ایران