انفجار در کریمه؛ موشک‌های روسیه منهدم شدند

cremea.jpgیورونیوز - وزارت دفاع اوکراین می‌گوید انفجاری در شبه‌جزیره کریمه موشک‌های روسی را که از طریق قطار منتقل می‌شدند، منهدم کرده است.
اوکراین هرچند خبر انجام این انفجارها را اعلام کرده اما به صراحت نگفته که چه کسی این کار را انجام داده‌ است. اگر این انفجار تایید شود، حلمه‌ای نادر از سوی ارتش اوکراین به شبه‌جزیره کریمه‌ خواهد بود که از سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شده است.
روسیه البته پیش از این هم متحمل حملاتی در کریمه شده اما در بیشتر موارد این حملات تحت عنوان خرابکاری جزئی معرفی شده است.
در صورت تایید، این حمله نشان می‌دهد که ظرفیت نیروی هوایی اوکراین برای استقرار پهپادها افزایش یافته است. کریمه تا به حال تا حد زیادی خارج از برد موشک‌های اوکراینی به نظر می‌رسید اما کارشناسان نظامی معتقدند این حمله نشان می‌دهد که یک پهپاد اوکراینی می‌تواند به عمق بیشتری از آنچه قبلا تصور می‌شد حمله کند و به خطوط نظامی روسیه ضربه بزند.
ارتش اوکراین می‌گوید در این انفجار موشک‌های کروز کالیبر NK روسیه که برای استفاده توسط ناوگان این کشور در دریای سیاه در نظر گرفته شده بود، منهدم شده‌اند. موشک‌های کالیبر در ماه‌های اخیر به طور گسترده‌ای در حملات به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است.
این انفجار در شهر ژانکوی شبه‌جزیره کریمه رخ داده است. ژانکوی از سوی نیروهای روسیه به عنوان یک مرکز ریلی برای اتصال بین کریمه و سایر مناطق اشغالی در خاک اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد. تلویزیون دولتی روسیه در گزارشی مدعی شد که این انفجار هیچ آسیبی به زیرساخت‌های ریلی این منطقه وارد نکرده است.
مقام‌های روسی می‌گویند بر اساس یافته‌های اولیه به یک ساختمان مسکونی و یک مغازه آسیب وارد شده است. آنها همچنین مدعی شده‌اند که همه اهداف مورد اشاره غیرنظامی بودند.
سرگئی آکسیونوف، مقام ارشد روسیه در کریمه در این خصوص به رسانه‌های دولتی این کشور گفت: «پدافند هوایی در نزدیکی ژانکوی فعال شده و اوضاع تحت کنترل است.» او از ساکنان خواست که به «دروغ‌های منتشر شده توسط دستگاه تبلیغات اوکراین» توجه نکنند.
در گذشته نیز حملات مشابهی از سوی اوکراینی‌ها صورت گرفته بود و این انفجار تازه نشان می‌دهد که کی‌یف مصمم است زنجیره‌های تامین نیروهای روسی و به ویژه انبار موشک‌ها همچنین مسیرهایی را که ممکن است از طریق آنها تسلیحات ارسال شود، هدف قرار دهد.

منبع:یورو نیوز