PEZHVAKEIRAN.COM خامنه‌ای خواست تغییر قانون اساسی را «حرف بیگانگان» خواند
 

خامنه‌ای خواست تغییر قانون اساسی را «حرف بیگانگان» خواند

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی نوروزی خود خواست "تغییر هویت جمهوری اسلامی و قانون اساسی" را رد کرد. پایگاه حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید، در مراسم نوروزی شهرهای کردستان "بیش از ۴۰ نفر" به ضرب گلوله مأموران مجروح شدند.

در حالی که سال ۱۴۰۲ با اعتراضاتی شبانه تحویل شد، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی نوروزی‌اش تغییر قانون اساسی را که بسیاری، از جمله میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز لزوم آن را مطرح کرده‌اند، خواست "بیگانگان" دانست.

علی خامنه‌ای که پس از سه سال و در پی فروکش پاندمی کرونا در "حرم رضوی" مشهد سخنرانی می‌کرد گفت که منظور دشمنان از دگرگونی، "تغییر هویت جمهوری اسلامی است" که او آن را برنمی‌تابد.

او افزود: «کسانی که در داخل مثلا از تغییر قانون اساسی می‌گویند همان حرف بیگانگان را می‌زنند که گاهی حرف این عناصر داخلی از روی غفلت و بی‌توجهی است و گاهی با انگیزه‌های دیگر آن را تکرار می‌کنند.»

خامنه‌ای که  نوک پیکان خیزش مردمیجاری خود او را نشانه گرفته، نه ریشه اعتراضات بلکه بازتاب آن، به‌ویژه در رسانه‌های برون‌مرزی را مد نظر قرار داد و از "تهاجم رسانه‌ای بی‌سابقه" علیه حاکمیت حرف زد.

از نگاه او جنبش فراگیر "زن،‌ زندگی، آزادی" که از اواخر شهریور سال گذشته در کشور گسترش یافت "درصد اندکی از ملت" ایران را شامل شده و آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از آن "نه فقط حمایت زبانی، بلکه حمایت‌های تسلیحاتی و مالی" کرده‌اند.

 جمهوری اسلامی در طول این جنبش شش‌ماهه در صحنه‌ بین‌المللی با انتقادهای بی‌سابقه‌ای روبرو بوده  اما خامنه‌ای از "پیشرفت" روابط ایران با سایر کشورها و نقش بر آب شدن طرح "انزوای ایران توسط غربی‌ها" یاد کرد.

او در عین حال خود را پذیرای "تحول" نشان داد و هم‌زمان یادآور شد که منظورش از تحول "تغییر بخش‌ها و نقاط معیوب، چه در نظام و چه در جامعه" است.

"بیش از ۴۰ مجروح" در مراسم نوروزی کردستان

منابع کردی از در هم‌تنیده شدن اعتراضات حکومتی با شروع سال نو و تیراندازی به سوی مردم در شامگاه دوشنبه ۲۹ اسفند و اوایل سه‌شنبه اول فروردین (۲۰ و ۲۱ مارس) خبر می‌دهند.

سازمان حقوق بشری "هه‌نگاو" با انتشار تصاویری از تیراندازی نیروهای حکومتی در مراسم نوروزی مردم شهرهای مهاباد، بلبلان‌آباد از توابع دهگلان، سقز و سنندج اعلام کرده که  هم‌زمان با برگزاری مراسم نوروز بیش از ۴۰ شهروند مجروح شده‌اند.

"کردپا" می‌گوید، مردم روستای "نی"، از توابع مریوان نیز دوشنبه شاهد یورش نیروهای سرکوبگر بودند. به‌آن‌ها "شلیک شده و چند شهروند بر اثر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شدند."

آغاز سال ۱۴۰۲ با شعارهای ضد حکومتی شبانه در بسیاری‌ از شهرها همراه بود که خواستار "مرگ دیکتاتور" شده بودند.

مزار کیان پیرفلک که در کشاکش اعتراضات شهرستان ایذه بر اثر تیراندازی به خودروی حامل او کشته شد بامداد نخستین روز فروردین شاهد حضور مردمی بود که انسانیت را "دین خود" خوانده و می‌گفتند: «خاموش بودن ننگ ماست، آزادی فرهنگ ماست.»

سردار پاکپور: نیروهای سپاه طومار فتنه‌گران را در هم پیچیدند

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در پیام نوروزی خود، مدعی پایان یافتن اعتراضات سراسری شد. 

محمد پاکپور با تقدیر از فرماندهان و نیروهای سپاه و نقشی که در اعتراضات ایفا کرده‌اند، گفت: «آن‌ها طومار دشمنان و حامیانشان که در اعتراضات با یچیده‌ترین نقشه‌ها و توطئه‌ها وارد میدان شدند را در هم پیچیدند.»

او افزود، در این حوادث "گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب" با حمایت‌های دشمنان داخلی و خارجی بار دیگر به میدان آمده و "در خیابان‌ها دست به انواع شرارت‌ها، از حجاب‌سوزی تا انسان‌سوزی" زدند.

برخی منابع حقوق بشری شمار کشته‌شدگان جنبش "زن، زندگی، آزادی" را بیش از ۵۰۰ تن نامیده‌اند. هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.

منبع:دویچه‌وله