PEZHVAKEIRAN.COM در پی توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، دولت یمن و حوثی‌ها صدها اسیر مبادله می‌کنند
 

در پی توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، دولت یمن و حوثی‌ها صدها اسیر مبادله می‌کنند

در پی گشایش مناسبات دیپلماتیک میان پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملل متحد تایید کرد که دولت یمن و شورشیان حوثی در این کشور، روز دوشنبه برای تبادل بیش از ۸۸۰ اسیر به توافق رسیده‌اند. این نهاد بین‌المللی، از طرفین که از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ بودند، خواست که از مذاکره دست نکشند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان و جمهوری اسلامی که یکی از دولت و دیگری از شورشیان مخالف، در مناقشه یمن پشتیبانی می‌کند، در اسفندماه پس از یک توقف هفت‌ساله به‌سمت ازسرگیری روابط دیپلماتیک، گام برداشتند.

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو، گفت: طرفین درگیری بر سر پیش‌بردن برنامه‌ها برای آزادی ۸۸۷ زندانی که در جریان این درگیری‌ها اسیر شده‌اند، توافق کردند.

حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ کنترل صنعا پایتخت یمن را در اختیار گرفتند. یک‌سال بعد در پی مداخله‌‌ و نبردی که به‌رهبری عربستان سعودی انجام شد، صدها هزار کشته برجا ماند و یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان پدید آمد و تا مدت‌ها ادامه یافت.

عبدالقادر المرتضی، رئیس هیات اعزامی حوثی‌ها به سوئیس برای مذاکره، روز دوشنبه به تلویزیون «المسیره» متعلق به این گروه، گفت: بر پایه این توافق‌نامه، امکان آزادی ۱۸۱ نفر، از جمله اتباع سعودی و سودانی اسیر در زندان حوثی‌ها، همچنین رهایی ۷۰۶ تن از شورشیان حوثی، فراهم می‌شود. او زمان این مبادله را «سه هفته دیگر» اعلام کرد.
دولت یمن نیز در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی صبا، منتشر شد، با اعلام خشنودی از این توافق، از تلاش‌های سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، برای تسهیل در این امر، قدردانی کرد.

از ماه آوریل ۲۰۲۲ به‌واسطه پادرمیانی سازمان ملل، خصومت‌ها در یمن به‌شدت کاهش یافت.

آتش‌بسی که میان طرفین برقرار شده‌بود، در ماه اکتبر همان سال منقضی شد، اما آتش‌گشودن‌ها به‌سان شرایط جنگی نیز تا حدود بسیار، راکد شد.

در جریان نشست شورای امنیت در هفته گذشته، مقامات سازمان ملل متحد، گفته‌بودند: تنش‌زدایی میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، باید تحرکی را برای برقراری صلح در یمن، پدید بیاورد.

با این حال، شماری از تحلیل‌گران بر این باور هستند که همه مشکلات یمن، به این‌گونه برطرف نخواهد شد و نفوذ دو قدرت منطقه‌ای، تنها یکی از ابعاد یک درگیری پیچیده در کشوری است که دچار شکاف‌های منطقه‌ای و سیاسی شده‌است.
ماجد فدائل، یکی از اعضای هیات دولت یمن، گفت که حوثی‌ها، محمود السبیحی، وزیر دفاع سابق، شماری از دیگر مقامات و همچنین چهار روزنامه‌نگار را آزاد می‌کنند.

منبع:رادیو فرانسه