نامه ١٢ سناتور آمریکایی به جوزپ بورل: سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کنید

جمعی از سناتورهای جمهوریخواه در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار افزوده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی این اتحادیه شدند.
به گزارش صدای آمریکا، در این نامه ١٢ سناتور از جمله جیمز ریچ، لیندزی گراهام، مارکو روبیو، و تد کروز با یادآوری حمایت سپاه از تجاوز روسیه به اوکراین، نسبت به «تردید» اتحادیه اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ابراز ناامیدی کرده‌اند.
به گفته آنها، «اکراه اتحادیه اروپا هم عزم دسته‌جمعی ما علیه روسیه را تضعیف می‌کند و هدف حکومت ایران مبنی بر پاشیدن بذر تروریسم در غرب را نادیده می‌گیرد.»
آنها با اشاره به تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده در آوریل ۲۰۱۹ به دلیل اقدامات تروریستی، نقض حقوق منازعات مسلحانه، تلاش برای ترور افراد، و حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه، گفته‌اند این اقدام توانایی سپاه برای دسترسی به بازارهای آمریکا را به شدت تضعیف کرده است، اما خودداری اروپا از انجام اقدامی مشابه سبب شده است که بازارهای اروپا همچنان به عنوان منابع درآمد پایداری برای سپاه باقی بمانند.
سناتورهای جمهوریخواه در بخش دیگری از نامه خود به جوزپ بورل گفته‌اند سپاه پاسداران به وضوح «تهدیدی علیه اروپا و امنیت جمعی‌مان» است.
آنها در پایان نامه خود تاکید کرده‌اند که اگر اروپا نیز همانند آمریکا اقدام به افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی کند، توانایی این سازمان برای گسترش تروریسم را فلج می‌کند و جهان را به مکانی امن‌تر برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تبدیل می‌کند.
در ماه‌های اخیر، باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز از اروپایی‌ها خواسته است با پیوستن به ایالات متحده، سپاه پاسداران را «آنچه که هست» یعنی «سازمانی تروریستی» بنامند.
افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی اروپا و همچنین کانادا از اصلی‌ترین خواسته‌های معترضان ایرانی در ماه‌های اخیر نیز بوده است.
مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران به وسیله اروپا از جمله موجب تضعیف ماشین سرکوب حکومت در داخل ایران و کاهش ناامنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود.

منبع:پژواک ایران