PEZHVAKEIRAN.COM آمریکا: تاثیر تحریم‌ها علیه ایران کمتر از انتظار ما بود
 

آمریکا: تاثیر تحریم‌ها علیه ایران کمتر از انتظار ما بود

وزیر دارایی آمریکا می‌گوید که اگرچه تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی به یک بحران اقتصادی در ایران انجامیده اما تاثیر این تحریم‌ها در تغییر رفتار حکومت ایران، بسیار کمتر از انتظار بوده است.

وزیر دارایی ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۲۳ مارس (۳ فروردین) در نشستی با قانونگذاران این کشور با اشاره به تاثیر تحریم‌های کشورش بر ایران گفت: «تحریم‌های ما علیه ایران بحران اقتصادی واقعی را در کشور ایجاد کرده و ایران از نظر اقتصادی در پی تحریم‌ها به شدت آسیب دیده است.»

جنت یلن در ادامه با طرح این پرسش که 'آیا تحریم‌ها باعث تغییر رفتار [حکومت ایران] شده است؟'، افزود: «پاسخ این است که بسیار کمتر از چیزی که به طور ایده‌آل می‌خواستیم.»

وزیر دارایی آمریکا اما در سخنانش نگفت که کشورش از تاثیر تحریم‌ها بر ایران، چه انتظاری داشته است.

تحریم‌های گسترده آمریکا علیه جمهوری اسلامی

مقام‌های واشنگتن تا کنون بارها صراحتا از برنامه هسته‌ای ایران، حمایت تهران از مسکو در جنگ علیه اوکراین و نقض گسترده حقوق بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین راستا، ایالات متحده در سال‌های اخیر تحریم‌های گسترده‌ای را علیه افراد و نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

در یکی از جدیدترین تحریم‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۱ مارس (اول فروردین) اعلام کرد که سه فرد و چهار نهاد را در ایران و ترکیه به دلیل دست داشتن در خرید تجهیزاتی از قبیل موتورهای پهپادی ساخت اروپا در حمایت از برنامه‌های پهپادی و تسلیحاتی ایران مشمول تحریم قرار داده است.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، از چهار شرکت تحریم‌شده سه مورد در ایران و یک مورد در ترکیه مستقر است. دو نفر از تحریم‌شدگان شهروند ایران‌هستند و یکی شهروند ترکیه.

ایران که از سوی غرب به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم شده این اتهام را رد می‌کند. علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در همین راستا در سخنرانی نوروزی خود در مشهد مشارکت ایران در جنگ اوکراین را رد کرد.

با این حال، وزیر امور خارجه ایران در اواسط آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران اعتراف کرد که جمهوری اسلامی "مقدار محدودی پهپاد" در اختیار روسیه قرار داده است.

حسین امیرعبداللهیان اما مدعی شد که این پهپادها "ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین" به روسیه تحویل داده شده بودند.

بیشتر بخوانید: وزارت دفاع بریتانیا: پهپادهای ایرانی روسیه ته کشیده‌اند

ادعای ارسال پهپادها به روسیه "ماه‌ها" قبل از تجاوز نظامی به اوکراین با شواهد موجود همخوان نیست زیرا منابع خبری بیش از چهار ماه پس از آغاز حمله در ۲۴ فوریه از بازدید مقام‌های روسی از پهپادهای ساخت ایران در فرودگاه کاشان خبر داده بودند.

افزون بر این، ایالات متحده در اوایل ماه مارس نیز تحریم‌هایی علیه یک شبکه مستقر در چین اعمال کرد که دلیل آن ارسال قطعات مورد استفاده در تولید پهپاد به یک شرکت ایرانی بود.

منبع:دویچه‌وله