PEZHVAKEIRAN.COM دلار آمریکا سال نو را در کانال ۵۱ هزار تومان آغاز کرد
 

دلار آمریکا سال نو را در کانال ۵۱ هزار تومان آغاز کرد

در اولین روز کاری پس از تعطیلات نوروز در ایران، قیمت دلار آمریکا با افزایش در بازار آزاد روز شنبه را بالای ۵۱ هزار تومان آغاز کرد.
دلار آمریکا سال ۱۴۰۱ را با قیمت ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان به پایان برده بود.

بر اساس گزارش وب‌سایت‌های غیررسمی که بهای ارزهای خارجی در ایران را ثبت می‌کنند، نرخ دلار آمریکا در روز شنبه، پنج فروردین، پس از رسیدن به ۵۱ هزار و ۸۵۰ تومان فروکش کرد و در لحظه انتشار این خبر ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شده است.

نرخ برابری پوند بریتانیا نیز در همین منابع خبری ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد و هر یورو با قیمت ۵۵ هزار و۴۵۰ تومان معامله شد.

روز شنبه قیمت سکه طلا هم در بازار افزایش داشت.

قیمت هر سکه به ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، و سکه طرح قدیم ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و بهای هر قطعه نیم‌سکه نیز به ۱۹ میلیون و۵۰۰ هزار رسید.

افزایش قیمت ارزهای خارجی در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی امیدوار است روند قیمت این ارزها کاهشی شود تا شاید تورم در سال جدید کاهش یابد.

در همین زمینه حسین عبده تبریزی، رئیس اسبق سازمان بورس، روز چهار فروردین گفته است: «متغیر سیاست مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت ارز است و با توجه به مبهم بودن روند مذاکرات هسته‌ای، نمی‌توان آینده قیمت دلار را پیش‌بینی کرد، اما می‌توان گفت که روند قیمت دلار در سال جاری افزایشی است اما شدت و ضعف این افزایش، وابسته به مسائل سیاسی و تحریم‌هاست.»

وی افزود: «وضعیت چند سال اخیر باز هم متفاوت‌تر بوده است. از سال ۱۳۹۷ رشد سطح عمومی قیمت‌ها از افزایش نقدینگی بیشتر بوده است. این را می‌توان چنین تعبیر کرد که متغیرهای تعیین‌کننده قیمت ارز حداقل تا حدی از کمیت‌های پولی فراتر رفته است. با توجه به وضعیت روابط خارجی جاری ایران، موقعیت برجام و تحریم‌ها، روشن است که متغیر «سیاست» اکنون تأثیر اصلی را بر قیمت ارز دارد؛ محدود کردن و محروم‌ کردن ایران از دسترسی به ارزی که حاصل صادرات پرمشقت امروز کشور است، در کنار گرایش عمده به خروج سرمایه از کشور، عامل عمده افزایش نرخ ارزاین روزهاست.»

منبع:پژواک ایران