PEZHVAKEIRAN.COM قطع صادرت نفت اقلیم کردستان در پی رای دادگاه بین‌المللی به نفع بغداد
 

قطع صادرت نفت اقلیم کردستان در پی رای دادگاه بین‌المللی به نفع بغداد

در پی رای اتاق بازرگانی بین‌المللی به نفع دولت مرکزی بغداد در پرونده شکایت از انتقال نفت اقلیم کردستان به بندر جیهان ترکیه و صادرات آن به بازارهای بین‌المللی، دولت آنکارا عملیات انتقال نفت را متوقف کرد.
خبرگزاری رویترز روز شنبه ۵ فروردین گزارش داد که دولت ترکیه با قطع واردات نفت از اقلیم کردستان و میادین شمال کرکوک به مقامات کردستان عراق گفته است برای بارگیری و صادرات نفت از بندر جیهان نیاز به مجوز دولت مرکزی عراق دارند.

دولت بغداد سال‌هاست که صادرات نفت منطقه اقلیم کردستان را غیرقانونی می‌داند و پیرامون این موضوع از سال ۲۰۱۴ در اتاق بازرگانی بین‌المللی اقامه دعوا کرده است.

پیشتر، روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت منطقه اقلیم کردستان و میادین شمال کرکوک که در کنترل خود دولت مرکزی عراق است، از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه و از آنجا به بازارهای جهانی صادر می‌شد.

اتاق بازرگانی بین‌المللی در رابطه با انتقال نفت اقلیم کردستان به بندر جیهان، رای به پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار غرامت دولت ترکیه به بغداد داده است. این غرامت مربوط به سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ است و پرونده دیگری نیز در رابطه با غرامت سال‌های ۲۰۱۸ به بعد در جریان است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دولت آنکارا فورا رای اتاق بازرگانی بین‌المللی را پذیرفته و عملیات انتقال نفت منطقه کردستان را متوقف کرده است.

یک مقام وزارت نفت عراق به رویترز گفته است به زودی هیئتی به ترکیه سفر خواهد کرد و در رابطه با ساز و کار جدید ترانزیت نفت اقلیم کردستان و میادین نفتی شمال کرکوک مذاکره خواهد کرد.

در این میان، هنوز معلوم نیست سرنوشت اقلیم کردستان که تاکنون بودجه آن به شدت وابسته به درآمدهای نفتی بود، چه خواهد شد و چگونه بدهی‌های شرکت‌های خارجی را که در میادین نفتی این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند پرداخت خواهد کرد.

پیشتر شرکت «اچ‌کی‌ان» آمریکا که در این منطقه فعال بوده به دولت ایالات متحده هشدار داده بود که توقف صادرات نفت از بندر جیهان، به فروپاشی اقتصاد اقلیم کردستان عراق منجر خواهد شد.


منبع:رادیو فردا