PEZHVAKEIRAN.COM رکورد بدترین اکران نوروزی تاریخ سینمای ایران شکست؛ ۱۴۹ هزار تماشاگر برای پرمخاطب‌ترین فیلم
 

رکورد بدترین اکران نوروزی تاریخ سینمای ایران شکست؛ ۱۴۹ هزار تماشاگر برای پرمخاطب‌ترین فیلم

در حالی که دو هفته از اکران نوروزی سینماها در ایران گذشته، پرمخاطب‌ترین فیلم کمتر از ۱۵۰ هزار تماشاگر داشته است. رقمی که باعث شد رکورد بدترین اکران نوروزی که مربوط به سال‌های جنگ بود، در بهار ۱۴۰۲شکسته شود.

تاکنون آماری رسمی از میزان فروش فیلم‌های روی پرده در یک هفته گذشته منتشر نشده است اما سینماپرس، رسانه سینمایی وابسته به حکومت، روز شنبه پنجم فروردین در گزارشی مجموع تماشاگران اکران نوروزی را در سراسر کشور تنها ۱۷۷ هزار نفر اعلام کرد.

تعطیلات عید جزو بهترین زمان‌ها برای فروش فیلم‌های سینمایی است و تفاوت اکران نوروزی آثار با دیگر زمان‌ها این است که چینش آن با وزارت ارشاد و شورای صنفی است و درگیری و جدال هر ساله سینماداران، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان برای گرفتن آن باعث شده «مافیای اکران» بیش از همیشه در این دوره زمانی نقش‌آفرینی کند.

برای اکران نوروزی ۱۴۰۲ هم چهار فیلم «غریب»، «بچه‌های طوفان»، «فسیل» و «عروس خیابان فرشته» در شورای صنفی نمایش به ثبت رسیدند و نمایش سراسری آن‌ها از ۲۴ اسفند ماه آغاز شد.

بنا بر گزارش سینماپرس، «بچه‌های طوفان» با تنها ۱۴۳ مخاطب، تاکنون ضعیف‌ترین فیلم اکران امسال بوده و پس از آن، «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی قرار دارد که در یک هفته میزبان ۱۲ هزار و ۸۰۰ مخاطب بوده است.

«عروس خیابان فرشته» که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند فروش خوبی را از آن خود کند هم در این مدت تنها ۱۴ هزار تماشاگر را در کل ایران به سینماها کشاند.

پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی امسال «فسیل» است که با وجود کمدی بودن، در یک هفته فقط حدود ۱۴۹ هزار مخاطب داشت که در مقایسه با فیلم‌های اکران شده در مدت زمان مشابه سال‌های قبل، بدترین رکورد اکران نوروزی در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود.

تعطیلات نوروزی به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها معمولا زمان طلایی سینماداران برای فروش فیلم‌هاست اما در نوروز امسال، میزان تماشاگران برای هر سانس به‌طور متوسط حدود ۱۷ نفر اعلام شده است.

از سوی دیگر هم‌زمانی نوروز با ماه رمضان نقطه امید دیگر مسوولان سینمایی برای فروش فیلم‌ها بود چون هر سال در این ماه، طرح‌هایی چون بلیت‌های نیم‌بها و تخفیف‌دار و نیز اکران «افطار تا سحر» برای تشویق مخاطبان به تماشای فیلم‌ها اجرا می‌شود.

سینمای ایران پس از شکل‌گیری خیزش «زن، زندگی، آزادی» دچار رکودی سنگین شد و در کنار آن تورم و گرانی باعث شد حتی بلیت‌های شناور ۲۰ تا ۶۰ هزار تومانی هم نتواند شهروندان زیادی را به حضور در سالن سینما ترغیب کند.

این در حالی است که مسوولان سینمایی انتظار داشتند اکران نوروزی بتواند باعث نجات سینمای جمهوری اسلامی شود.

پیش از این رکورد بدترین اکران نوروزی مربوط به سال‌های جنگ بود اما میزان مخاطبان سینما در نوروز امسال، این رکورد را شکست.


منبع:پژواک ایران