PEZHVAKEIRAN.COM رئیس صداوسیما : مرجعیت صداوسیما آسیب دیده؛ با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم
 

رئیس صداوسیما : مرجعیت صداوسیما آسیب دیده؛ با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم

رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی می‌گوید که مرجعیت این رسانه حکومتی آسیب دیده است، ولی مدعی شد که صداوسیما می‌خواهد به «دوران طلایی» خود بازگردد.
به گزارش رادیو فردا، پیمان جبلی روز یکشنبه ششم فروردین در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم در عین حال گفت بازگرداندن مرجعیت صداوسیما به «دوران طلایی خودش» کم‌چالش نیست.
او با بیان این‌که صداوسیما در دهه ۱۳۷۰ «بدون رقیب» بود، اظهار داشت کار در صداوسیما در آن دوران «بدون وجود رقیب داخلی و خارجی، روان‌تر، ساده‌تر و آسان‌تر پیش می‌رفت. الان با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم، هم در عرصه فناوری ارتباطات و هم در عرصه محتوایی و هم در عرصه بین‌المللی و داخلی».
او افزود: «آن موقع رقیبی در عرصه‌های بین‌المللی و عرصه‌های دیگر نبوده و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم نبودند، ذائقه جامعه هم با ذائقه فعلی متفاوت بود».
این اظهارات در حالی است که صداوسیمای جمهوری اسلامی در چند دهه گذشته صرفا سازمانی برای پروپاگاندای جمهوری اسلامی بوده و مخالفان هیچ تریبونی در آن نداشته‌اند.
در دو دهه گذشته با دسترسی روزافزون مردم به رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان و شبکه‌های اجتماعی، ادامه انتشار گزارش‌های دروغ و پروپاگاندای باب طبع جمهوری اسلامی از صداوسیما، از جمله پخش اعترافات اجباری بازداشتی‌ها، با رویگردانی مردم روبرو شده و گزارش‌های متعدد حکومتی حاکی از ریزش شدید مخاطبان این رسانه است.
خبرگزاری فارس در بولتن‌های محرمانه خود که آذرماه پارسال توسط گروه هکری «بلک‌ریوارد» هک شد، با تایید ریزش جدی مخاطبان صداوسیما، گفته بود: بر اساس گزارش کارشناسان، «صداوسیما در شرایط فعلی توان مدیریت افکار عمومی را ندارد و در بسیاری از برنامه‌ها اعم از گزارش و گفت‌وگو به جای این‌که روایت حرفه‌ای انجام دهد بیشتر سؤال و شبهه ایجاد می‌کند».
بخش دیگری از بولتن یاد شده می‌افزاید: «محسن مهاجرانی در گزارشی به رهبر انقلاب درباره دیدار با پیمان جبلی، نوشته که آقای جبلی را نسبت به مسائل حوزه مدیریتی خود خیلی متحیرتر از جلسه قبل یافتم. پیمان جبلی در این نشست گفته که به هر قسمتی از سازمان که ورود می‌کنیم کاملاً پوکیده است و نمی‌دانم باید چکار کرد».
از سوی دیگر، کشورهای غربی صدا‌وسیما را به خاطر نقض حقوق بشر، خصوصا پخش اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان اعتراضات گسترده مردمی پارسال، تحریم کرده‌اند.
پیمان جبلی در بخش دیگری از اظهارات خود تحریم صداوسیما را یک چالش بین‌المللی در مسیر این سازمان دانست و گفت: «در طول ماه‌های اخیر، سه تا چهار مرتبه صداوسیما تحریم شد و همگان می‌دانند با این چالش‌ها در عرصه بین‌المللی روبه‌رو هستیم».
او چالش دیگر را نگاه دستگاه‌های حکومتی به این رسانه دانست و تصریح کرد که «گفتمان حاکم بر مجموعه‌ای از دستگاه‌های حاکمیتی همچنان در مسیر تقویت مرجعیت رسانه ملی نیست».
به گفته رئیسی صداوسیمای جمهوری اسلامی، «این باور عمومی حتی در دستگاه‌های حاکمیتی به وجود نیامده است که صداوسیما، صداوسیمای یک نفر یا شخص و مجموعه‌ای نیست، رسانه ملی کشتی واحدی است که همه جامعه و دستگاه‌ها روی آن سوارند و از آن بهره می‌برند».
به‌رغم عدم اعتماد مردم به عملکرد این رسانه، بودجه آن طی سال‌های گذشته همواره افزایش چشمگیری داشته و در بودجه سال جاری، هشت هزار میلیارد تومان به صداوسیما اختصاص یافته است که ۴۲ درصد نسبت به پارسال افزایش نشان می‌دهد.
با این حال، بررسی دقیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد که سازمان صداوسیما یکی از زیان‌ده‌ترین سازمان‌های کشور است.
بر اساس برآورد دولت، این سازمان در سال جاری ۶۴۰۰ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که با احتساب ۱۳ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان هزینه آن، زیان ۷۵۳۲ میلیارد تومانی بر‌جای می‌گذارد.

منبع:پژواک ایران