PEZHVAKEIRAN.COM لبنان؛ شکاف سیاسی و سردرگرمی مردم با اعلام دو ساعت رسمی
 

لبنان؛ شکاف سیاسی و سردرگرمی مردم با اعلام دو ساعت رسمی

در پی اعلام میقاتی در موکول کردن تغییر ساعت رسمی به بعد از رمضان، مردم با دو ساعت سروکار دارند. نهادهای مسیحی و برخی کسب‌وکارها طبق استاندارد اروپایی ساعت‌ها را جلو کشیده‌اند. مردم و اهل تجارت دچار سردرگمی شده‌اند.

در پی اختلاف‌های سیاسی در مورد ساعت رسمی کشور در لبنان مردم و فعالان اقتصادی دچار سردرگمی شد‌ه‌اند. به دنبال تصمیم نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، ساعت رسمی این کشور به منظورصرفه‌جویی در مصرف انرژی، به بعد از ماه رمضان تغییر خواهد کرد تا جمعیت مسلمان لبنان بتوانند یک ساعت زودتر روزه خود را افطار کنند.

دفتر نجیب میقاتی روز پنجشنبه ۳ فروردین (۲۳ مارس) اعلام کرد ساعت رسمی کشور بیستم آوریل در پایان ماه رمضان یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد.

در حالی‌که نخست وزیرلبنان دلیلی برای این تغییر رویه اعلام نکرده، برخی ناظران بر این عقیده هستند که میقاتی به منظور کسب محبوبیت بیشتر نزد مسلمانان این تصمیم را اتخاذ کرده است.

با این تصمیم روزها برای روزه‌داران کوتاه‌تر خواهد شد و مسلمانان شاغل می‌توانند راحت‌تر روزه‌داری کنند.

این تصمیم میقاتی علاوه بر مخالفت‌هایی در کابینه خود او با اعتراض کلیسای مارونی لبنان مواجه شده که بزرگترین نهاد مسیحی این کشور عربی است.

کلیسای مارونی اعلام کرده طبق استانداردهای بین المللی و روال سابق لبنان از روز یکشنبه (۶ فروردین) ۲۶ مارس، ساعت‌ها را یک ساعت به جلو می کشد. این تصمیم همراهی سایر احزاب، سازمان‌ها و مدارس مسیحی لبنان و همچنین برخی کسب‌وکارها را در پی داشته است.

چندین سازمان بزرگ لبنان و دو شبکه خبری مهم در این کشور نیز روز یکشنبه ساعت‌ها را جلو کشیدند.

هنری خوری، وزیر دادگستری موقت کابینه نجیب میقاتی که مسیحی است، با صدور یک بیانیه‌ از میقاتی خواست از این دستور خود صرف‌نظر کند. 

گزارش‌های رسانه‌های لبنان از گرفتارشدن مردم  در پی هماهنگ نبودن ساعت رسمی کشور حکایت دارند. برخی کاربران گوشی‌های تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی از آنجایی که شرکت‌های تامین‌کننده طبق استانداردهای اروپایی ساعت‌ها را یک ساعت جلو کشیده‌اند، دچار سردرگمی شده‌اند.

به گفته ناظران، اختلاف نظر در مورد ساعت رسمی کشورشکاف‌های عمیق جامعه متکثر لبنان  را نمایش می‌دهد که و یادآور جنگ داخلی  مسیحیان و مسلمانان این کشور در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است.

بیش از یک میلیون و ۶۲ هزار مسیحی مارونی در لبنان زندگی می‌کنند و نزدیک به ۲۴ درصد از جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند. مارونی‌ها بزرگترین جمعیت مسیحی لبنان هستند.

منبع:دویچه‌وله