PEZHVAKEIRAN.COM برگزاری کنفرانس «همبستگی پلی به سوی آزادی» در تورنتو؛ شاهزاده رضا پهلوی: بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی، ایران سوریه نخواهد شد
 

برگزاری کنفرانس «همبستگی پلی به سوی آزادی» در تورنتو؛ شاهزاده رضا پهلوی: بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی، ایران سوریه نخواهد شد

-در نشست «همبستگی» که به ابتکار سازمان فرهنگی «تیرگان» برگزار شد علاوه بر شاهزاده رضا پهلوی برخی چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی از جمله حامد اسماعیلیون، مسیح علینژاد، عبدالله مهتدی، نازنین بنیادی، آزاده رجحان نماینده پارلمان سوئد، دانیال ایلخانی پور نماینده پارلمان ایالتی در آلمان، رضا مریدی سیاستمدار ایرانی- کانادایی، مایکل پارسا سیاستمدار ایرانی- کانادایی، نرگس اسکندری شهردار فرانکفورت آلمان و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی از جامعه ایرانیان خارج کشور سخنرانی کردند.
-رضا پهلوی: «از آنچه که صندوق رای تعیین خواهد کرد، نترسیم. روش وزن‌کشی سیاسی تنها صندوق رای است».
- حامد اسماعیلیون: «رسیدن به پیروزی در این انقلاب با امید ممکن است جایی برای نا امیدی نیست و بهترین الگوها برای ما خانواده‌های دادخواه هستند».
- عبدالله مهتدی: «مسئله‌ای که فکر می‌کنم این جمع را نسبت بهم جلب کرد این بود که با وجود اختلاف نظرها بتوانیم کنار هم بنشینیم و به منشوری دست پیدا کنیم که نه آیه قرآن است و نه قانون اساسی آینده ایران اما نشانه‌ای از خواست ما برای دستیابی به یک دموکراسی متکثر است».
- مسیح علینژاد: «از مردم کف خیابان یاد بگیریم منتقد و مخالف هم باشیم اما پنجه به صورت هم نکشیم، متحد باشیم و تصویری از یک ملت یکپارچه نشان دهیم.»
- نرگس اسکندری شهردار فرانکفورت آلمان: «جمهوری اسلامی به ما نشان داد ضد انسان است و انسانیت در این رژیم وجود ندارد. وظیفه ما این است که به جهان نشان دهیم این رژیم دیگر نباید باشد».
 
یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۲۶ مارس ۲۰۲۳
 
 
نشست «همبستگی پلی به سوی آزادی» با حضور شماری از مخالفان جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۵ مارس (پنجم فروردین) در شهر تورنتو برگزار شد.
نشست «همبستگی» در تورنتو / ۵ فروردین ۱۴۰۲ /  ۲۵ مارس ۲۰۲۳
در این نشست که به ابتکار سازمان فرهنگی «تیرگان» برگزار شد علاوه بر شاهزاده رضا پهلوی برخی چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی از جمله حامد اسماعیلیون، مسیح علینژاد، عبدالله مهتدی، نازنین بنیادی و همچنین آزاده رجحان نماینده پارلمان سوئد، دانیال ایلخانی پور نماینده پارلمان ایالتی در آلمان، رضا مریدی سیاستمدار ایرانی- کانادایی، مایکل پارسا سیاستمدار ایرانی- کانادایی، نرگس اسکندری شهردار فرانکفورت آلمان و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی جامعه ایرانیان خارج کشور سخنرانی کردند.
در بین مهمانا کنشگران مدنی و فعالان سیاسی و حقوق بشری از طیف‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی و فکری حضور داشتند.
رضا پهلوی در سخنانی ابراز امیدواری کرد که امسال آخرین نوروز در تبعید برای ایرانیان خارج کشور باشد. وی گفت: «راه رسیدن به آزادی در ایران از مسیر اتحاد و تکثرگرایی می‌گذرد.»
وی افزود: «قلب ما با زندانیان سیاسی و جوانان کردستان، بلوچستان و سایر نقاط کشور است که برای آزادی ایران می‌جنگند. بگذارید به رنگین‌کمان کیان پیرفلک و به آرزوهای توماج صالحی برسیم. نگذاریم خون نیکاها به هدر برود. همصدایی و اتحاد به مردم ایران برای ادامه مبارزه امید می‌دهد.»
رضا پهلوی عنوان کرد: «ما در طول تاریخ بهای زیادی پرداخته‌ایم و اکنون زمان آن رسیده است که بهره آن را بگیریم. این بر عهده ما است که در یک کشور ۸۵ میلیون نفری بتوانیم زیر یک سقف با اندیشه‌های مختلف، همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم.»
عکس گروهی سخنرانان نشست «همبستگی، پلی به سوی آزادی»
او در ادامه بار دیگر بر ضرورت اتحاد تا روزی که همه ایرانیان بتوانند در یک انتخابات آزاد شرکت کنند تأکید کرد و گفت: «از آنچه که صندوق رای تعیین خواهد کرد، نترسیم. روش وزن‌کشی سیاسی تنها صندوق رای است، نه چیز دیگر. قانون کشور باید حق اقلیت را در برابر اکثریت تضمین کند.»
وی ادامه داد: «اگر در کشوری یک ایدئولوژی بخواهد بر ایدئولوژی‌های دیگر برتری داشته باشد، در آن کشور آزادی رخ نخواهد داد. به قول احمد کسروی به آخوندها حساب خود را پس داده‌ایم، اما ارزش آزادی اندیشه و جدایی دین از حکومت را درک کرده‌ایم.»
رضا پهلوی با اشاره به فرصت تاریخی مردم ایران برای همراه کردن جامعه جهانی با خیزش انقلابی خود، از ایرانیان خارج کشور خواست از صدای خود برای همراه کردن سیاستمداران کشورهای خود با مردم ایران استفاده کنند.
 
او افزود: «مردم ما سال‌هاست از اینکه جهانیان صدای آنها را نشنیده‌اند خسته شده‌اند، اما جهانیان اکنون می‌خواهند صدای آنها را بشنوند، زیرا فهمیده‌اند که وضعیت کنونی دیگر برای آنها هم سودمند نیست.»
شاهزاده رضا پهلوی خاطرنشان کرد: «مردم ایران فراموش نخواهند کرد که در مسیر مبارزه برای آزادی، چه کشورهایی در کنار آنها بودند و چه کشورهایی با آنها همراه نبودند.»
یکی از مسائلی که وی در این نشست به آن اشاره کرد امنیت در فردای ایران پس از عبور از رژیم بود. رضا پهلوی گفت: «هدف ما این است که اطمینان بدهیم که بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی خلاء ایجاد نمی‌شود. ایران سوریه نمی‌شود. ما از همه منابع داخل ایران و خارج برای ساخت ایران استفاده خواهیم کرد.»
علینژاد: همبستگی را از مردم کف خیابان یاد بگیریم
مسیح‌ علینژاد  فعال حقوق زنان در سخنانی گفت: «وقتی مردم ایران کف خیابان با هم یکی هستند یک ایران متکثر رنگین کمانی، رنگین کمان کیان پیرفلک، از کردستان تا زاهدان از خوزستان تا آذربایجان تهران شیراز اصفهان را نشان می‌دهند. از اعتراضات دی‌ماه تا آبان هیچکدام در خیابان از هم نپرسیدند که عقیده شما چیست؛  بهم نگفتند مشروطه‌خواهی یا جمهوریخواهی؟! یا از جامعه ال‌جی‌بی‌تی هستید! نپرسیدند کُردی، تُرکی، یا بلوچی ولی بهم یک چیز را گفتند؛ اینکه ما جمهوری اسلامی را نمی‌خواهیم، جمهوری اسلامی در شأن ما نیست. مردم کف خیابان بلد هستند علی‌رغم اختلافاتشان با هم باشند. ما از مردم کف خیابان یاد بگیریم منتقد و مخالف هم باشیم اما پنجه به صورت هم نکشیم، متحد باشیم و تصویری از یک ملت یکپارچه نشان دهیم.»
 
اسماعیلیون: رسیدن به پیروزی سازماندهی می‌خواهد
حامد اسماعیلیون سخنگوی پیشین انجمن خانواده قربانیان «پرواز ۷۵۲»  در سخنانی گفت: «رسیدن به پیروزی در این انقلاب با امید ممکن است جایی برای ناامیدی نیست و بهترین الگوها برای ما خانواده‌های دادخواه هستند. پیروزی این انقلاب نیاز به همبستگی و مبارزه مستمر و سازماندهی دارد. جایی برای ناامیدی نیست و ما با امید پیروز می‌شویم. بهترین الگوی ما خانواده‌های دادخواه از جمله مادران خاوران و کسانی هستند که هرگز نبخشیدند و پا پس نکشیدند.»
 
عبدالله مهتدی دبیر کل حزب کومله کردستان در سخنانی گفت: «مسئله‌ای که فکر می‌کنم این جمع را نسبت به هم جلب کرد این بود که با وجود اختلاف نظرها بتوانیم کنار هم بنشینیم و به منشوری دست پیدا کنیم که نه آیه قرآن است و نه قانون اساسی آینده ایران؛ اما نشانه‌ای از خواست ما برای دستیابی به یک دموکراسی متکثر و پذیرفتن تنوع و تکثر برای مشارکت در قدرت سیاسی آینده است… برای رفع تبعیض‌ها و اجرای اعدالت و نه انتقام و برای تبدیل ایران به جامعه بهتریست که مردم بتوانند از طریق انتخابات آزاد سرنوشت خود را تعیین کنند و ما همه به این دموکراسی اعتقاد داشته باشیم.»
 
نازنین بنیادی هنرمند و بازیگر سینما و فعال حقوق بشر نیز در این نشست به کشتار، شکنجه و شلیک به چشم معترضان در ایران اشاره کرد و گفت: «جنبش آزادیخواهانه مردم متفاوت از قبل است. چرا که علاوه بر اعتراضا‌ت گسترده در کشور برای اولین بار اپوزیسیون خارج از کشور متحد شده است.»
وی در بخشی از سخنانش به حمایت هنرمندان شجاع در داخل ایران از مردم اشاره کرد و گفت: «کسانی که مثل کتایون ریاحی و ترانه علیدوستی کنار مردم ایستادند قابل تجسم نیست که جان‌شان را در خطر گذاشتند و آینده آنها مشخص نیست و بعید نیست مثل فاطمه سپهری به ۱۸ سال حبس محکوم شوند. من نمی‌توانم از هنرمندان داخل ایران توقع داشته باشم اگر صدایشان را بلند می‌کنند… من نمی‌توانم از اینجا به آنها بگویم جان‌تان را در خطر قرار دهید اما حالا که می‌کنند باید جلوی آنها سجده کرد.»
 
به گزارش «صدای آمریکا»، آزاده رجحان نماینده پارلمان سوئد در نشست سازمان فرهنگی «تیرگان» گفت: «من از همه ایرانیان خارج از کشور، همه نمایندگان ایرانی‌تبار پارلمان‌های کشورهای غربی می‌خواهم که برای ایرانی بهتر همراه و متحد شوند.»
دانیال ایلخانی‌پور نماینده پارلمان آلمان نیز در این نشست گفت: «ناامید نشوید؛ از دید یک اروپایی که روند سیاست را می‌شناسد می‌گویم ما موفق بوده‌ایم. امروز در دنیا همه انقلاب ایران را می‌شناسند.»
نرگس اسکندری شهردار فرانکفورت آلمان هم در این نشست گفت: «جمهوری اسلامی به ما نشان داد ضد انسان است و انسانیت در این رژیم وجود ندارد. وظیفه ما این است که به جهان نشان دهیم این رژیم دیگر نباید باشد.»
مایکل پارسا سیاستمدار ایرانی- کانادایی در این نشست عنوان کرد: «مردم ایران با رژیمی می‌جنگند که هیچ احترامی برای مردم خود ندارد. جمهوری اسلامی در نقض حقوق مردم خود در این چهل سال رکورد زده است.»
 
شماری از حاضرین بعد از پایان این نشست در جشن سازمان فرهنگی «تیرگان» در سالن «اِسکوشیابانک آرِنا» شرکت کردند. جایی که هنرمندان مختلف از جمله فرامرز اصلانی، شاهین نجفی، علی عظیمی، آرش سبحانی و شماری دیگر به اجرای موسیقی پرداختند.
برنامه سازمان فرهنگی «تیرگان» امروز یکشنبه ۶ فروردین نیز در تورنتو با برگزاری پنل‌های مختلف ادامه خواهد یافت.
گفته می‌شود روز دوشنبه ۲۷ مارس (هفتم فروردین) شاهزاده رضا پهلوی به همراه مسیح علینژاد و حامد اسماعیلیون در پارلمان کانادا حضور خواهند یافت.
 

منبع:کیهان لندن