PEZHVAKEIRAN.COM تغییر موضع در قبال چین و روسیه؛ پایان راهبرد حفظ صلح اروپا با مسکو و پکن از طریق تجارت
 

تغییر موضع در قبال چین و روسیه؛ پایان راهبرد حفظ صلح اروپا با مسکو و پکن از طریق تجارت

حزب دموکرات مسیحی آلمان در حال برنامه‌ریزی برای تغییر مواضع عملگرایانه خود در قبال چین است و قصد دارد برخلاف رویه ۱۶ ساله آنگلا مرکل که تلاش می‌کرد صلح با این قدرت جهانی را از طریق گسترش تجارت حفظ کند، رویکرد دیگری را اتخاذ کند.
پولتیکو در گزارشی با اشاره به این مطلب می‌نویسد که این راهبرد حزب دموکرات مسیحی یک تغییر مسیر قابل توجه برای محافظ‌کاران آلمانی است که در طول بیش از ۱۵ سال حضور در قدرت تلاش کردند با نزدیک شدن و وابستگی متقابل اقتصادی با چین و روسیه روابط خود را با این دو کشور تنظیم نمایند. تهاجم مسکو به اوکراین و موضع تهاجمی فزاینده پکن در منطقه آسیا و فراتر از آن، باعث شده تا رهبران این حزب آلمانی به تجدید نظر در راهبرد خود بیندیشند.

بر اساس پیش نویس سند اعلام موضع این حزب که توسط پولیتیکو مشاهده شده است، محافظه کاران می‌گویند که ایده حفظ صلح از طریق همکاری اقتصادی در مورد روسیه و همچنین چین شکست خورده است. این سند ۲۲ صفحه‌ای که قرار است توسط گروه پارلمانی راست میانه دموکرات مسیحی- سوسیال مسیحی در بوندستاگ در اواسط آوریل تصویب شود، نکات کلیدی در خصوص سیاست جدید در قبال چین را تشریح می‌کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین و نظم در حال تغییر جهانی، اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان این اتفاق را یک نقطه عطف بزرگ در سیاست امنیتی آلمان اعلام کرد. همچنین رابرت هابک، وزیر اقتصاد و آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه نیز بر ضرورت تدوین یک استراتژی جامع برای چین تاکید کرده‌اند، ایده‌ای که قبلا در توافقنامه ائتلافی برای تشکیل دولت شولتس نیز ذکر شده است. هرچند این دو وزارتخانه پیش‌نویس‌های مختلفی را تدوین کردند اما همچنان خبری از یک استراتژی جامع در این خصوص نیست.

یوهان وادفول، نماینده حزب دموکرات مسیحی (CDU)، در این خصوص می‌گوید: «ما به این دلیل این سند را آماده کردیم که دولت آلمان به طور قابل توجهی از برنامه‌ها در خصوص اسناد کلیدی سیاست خارجی و امنیتی عقب مانده است.»

در مقدمه این سند اعلام موضع آمده است که «ظهور چین کمونیستی چالش اصلی و اساسی قرن بیست و یکم برای همه دولت‌هایی است که به دنبال حفظ، تقویت و محافظت از نظم بین المللی مبتنی بر قوانین هستند.» گروه پارلمانی دموکرات مسیحی- سوسیال مسیحی CDU/CSU می‌گوید آماده اجماع ملی با دولت شولتس است. به گفته این گروه، اجماع درباره استراتژی امنیت ملی و راهبرد در قبال چین باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس این سند رابطه با چین به همان شکل سه‌گانه‌ای توصیف شده که در سال ۲۰۱۹ توسط کمیسیون اروپا تدوین و در توافقنامه ائتلافی دولت کنونی آلمان نیز مشاهده می‌شود. بر اساس این استراتژی، این کشور آسیایی به عنوان یک شریک، رقیب اقتصادی و رقیب سیستمی دیده می‌شود.

اما نوشته گروه CDU/CSU می‌گوید که سیاست باید از موضع عمل‌گرایانه و دوستدار پکن در قبال چین، به‌ویژه در مورد تجارت، فاصله بگیرد. در متن آمده است: «ما نباید چشمان خود را بر این واقعیت ببندیم که چین به ابتکار خود تعادل را تغییر داده و به وضوح هسته اصلی روابط را به سمت رقابت سیستماتیک سوق داده است.»

چنین تاکیدی از سوی این گروه محافظه کار با توجه به ترجیح طولانی مدت آن برای همکاری اقتصادی و نزدیک شدن سیاسی به چین و روسیه در زمان مرکل قابل توجه است. چرا که این حزب به رهبری مرکل همواره از گسترش همکاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا با روسیه و چین حمایت می‌کرد. به عنوان نمونه، مرکل قبل از ترک قدرت، یک قرارداد سرمایه‌گذاری بزرگ اتحادیه اروپا و چین را پیگیری کرد، هرچند که بعدا به دلیل تحریم‌های پکن علیه نمایندگان پارلمان اروپا، این قرارداد اساسا توسط پارلمان اروپا متوقف شد.

منبع:یورو نیوز