PEZHVAKEIRAN.COM تکذیب روایت حکومتی از درگیری اخیر بر سر حجاب در یزد؛ مقام قضایی: مقصر آمر به معروف بود
 

تکذیب روایت حکومتی از درگیری اخیر بر سر حجاب در یزد؛ مقام قضایی: مقصر آمر به معروف بود

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درگیری بر سر حجاب در یزد و بازداشت سه شهروند، دادستانی این شهر در اقدامی کم‌سابقه ضمن تکذیب روایت‌ نهادهای حکومتی مقصر درگیری را نیروهای موسوم به «آمر به معروف» معرفی کرد.
ستاد امر به معروف شهر یزد اخیرا در اطلاعیه‌ای از بازداشت سه نفر به خاطر «واکنش به تذکر حجاب در باغ دولت‌آباد یزد» خبر داده بود. این اطلاعیه عنوان می‌کرد که افراد یادشده در پی «تذکر یک زن شهید برای رعایت حجاب» با او و دخترش و یک زن آمر به معروف دیگر «درگیری فیزیکی» پیدا کرده‌اند.

اما معاون دادستان یزد روز یک‌شنبه ششم فروردین ماه صحت چنین روایتی را به کلی تکذیب کرد و آن را روایتی «ناقص» و «مصادره به مطلوب‌شده» دانست.

محمد نعیمی‌نژاد در مصاحبه‌ای ویدیویی با خبرگزاری فارس گفت: «حسب بررسی‌هایی که با قاضی کشیک و قاضی پرونده انجام دادیم، هیچ‌گونه ضرب و جرحی نسبت به همسر شهید قاسم سامیه‌زرگر صورت نگرفته است.»

این مقام قضایی در ادامه به شرح درگیری بر سر حجاب در باغ دولت‌آباد یزد پرداخت و گفت: «پس از بحث و جدل میان چند نفر از آمرین به معروف با اعضای یک خانواده، خانمی که اصطلاحاً آمر به معروف بود، به سمت یکی از آقایان که به فیلمبرداری این خانم معترض بوده، حمله‌ور می‌شود و درگیری متقابلی رخ می‌دهد.»

معاون دادستان یزد افزود: «گرچه دادگستری مطابق قانون از آمرین به معروف حمایت می‌کند اما در این قضیه، بی‌تدبیری مشهود است و مراتب قانونی و شرعی امر به معروف و نهی از منکر رعایت نشده است.»

پیش از این برخی رسانه‌های حکومتی ایران ویدیویی از زنی که ادعا می‌کرد به خاطر «امر به معروف» مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، منتشر کرده بودند که در آن می‌گفت، درگیری از سوی زنانی که حجاب نداشتند آغاز شد و مرد همراه این خانواده با مشت به دهان او کوبیده است.

نعیمی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به «ماده ۴ قانون حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر سال ۹۴» گفت که اگرچه «امر به معروف و نهی از منکر زبانی و نوشتاری بر عهده آحاد مردم و دولت است اما مرتبه عملی آن تنها بر عهده دولت و حاکمیت است.»

این مقام قضایی همچنین سرباز زدن زنان از «رعایت حجاب» را نیز موضوعی خاص استان یزد ندانست و گفت که این موضوعی عمومی و فراگیر در سطح کشور است.

منبع:پژواک ایران