PEZHVAKEIRAN.COM از چه راهی به‌جز بمباران می‌توان مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد؟
 

از چه راهی به‌جز بمباران می‌توان مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد؟

در بحبوحه افشاگری تکان‌دهنده مبنی بر اینکه رژیم ایران اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی را غنی‌سازی کرده است، موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه که به اختصار «ممری» (MEMRI) نامیده می‌شود، روز جمعه گزارشی با موضوع روش‌های مقابله با تلاش‌های تهران برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای منتشر کرد. شبکه خبری فاکس‌نیوز هم روز یکشنبه ۲۶ مارس (ششم فروردین) با انتشار گزارش موسسه ممری، به تحلیل آن پرداخت و اشاره کرد دولت بایدن و اروپا می‌توانند از روش‌هایی به جز حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران، برای جلوگیری از جاه‌طلبی‌های اتمی جمهوری اسلامی گام‌های قدرتمندی بردارند.

به نوشته این رسانه، آنچه موسسه ممری به آن پرداخته است، در واقع راهکارهایی را ارائه می‌دهد که هدف آن‌ها از بین بردن مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی است. گزارش موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه که در برهه‌ای تاریخی و هم‌زمان با خیزش سراسری مردم ایران منتشر شد، بر لزوم حمایت از اعتراض‌های ضدرژیم تاکید می‌کند. یکی از راهکارهای حمایتی مدنظر این موسسه، تغییر نام خیابان‌های محل استقرار سفارتخانه‌های ایران در کشورهای غربی به نام مهسا امینی است.

ییگال کارمون، رئیس موسسه ممری، و آیلت ساویون، مدیر پروژه مطالعات ایران این نهاد، در ادامه خاطرنشان می‌کنند: «رژیم ایران تا به امروز به‌شدت بر مشروعیت بین‌المللی خود تکیه کرده است. اگر مشروعیت رژیم ایران تا حدی تضعیف شود، این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی از سرعتش در غنی‌سازی اورانیوم بکاهد و فعالیت‌های تروریستی خود در منطقه را دست‌کم به طور جزئی و موقت، محدود کند.»

گزارش ممری در ادامه، به تروییکای کشورهای ضدغرب‌ــ روسیه، چین و ایران‌ــ پرداخته است و روابط این کشورها را بر اساس نگاهی ضدغربی می‌داند که در آن، ایران نقشی محوری دارد.

نویسندگان گزارش اندیشکده ممری در بخشی دیگر، علی خامنه‌ای را به دروغگویی درباره ادعای صدور فتوای تحریم ساخت تسلیحات اتمی متهم کرده و نوشته‌اند: «ایران را باید به دلیل دروغگویی در مورد فتوای فرضی خامنه‌ای مبنی بر حرام بودن ساخت سلاح‌های هسته‌ای بازخواست کرد. غرب باید خواستار ارائه این فتوا شود و ایران که در این باره دروغ گفته است، باید با صدای بلند محکوم شود؛ فتوای ادعایی ضدسلاح هسته‌ای خامنه‌ای دروغ است. مقام‌های ایران در سازمان ملل هر بار که برای دریافت نسخه‌ای از این فتوا تحت فشار قرار گرفتند، از ارائه آن خودداری کردند.»

آن‌ها در گزارش خود، ضمن تاکید بر اینکه «سازمان ملل از نمایش واقعی تروریسم رژیم ایران خودداری کرده است» افزودند: «فهرست حملات تروریستی انجام‌شده یا برنامه‌ریزی شده از مبدا ایران و نیروهایش و همچنین سرکوب‌های داخلی و اعدام معترضان ضدرژیم نشان می‌دهد که ایران هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی یک کشور تروریستی است.»

گزارش موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه در ادامه به فعالیت‌های دانشگاهی افراد وابسته به نظام در دانشگاه‌های خارجی پرداخته و خواستار محکومیت این اقدام شده است. فعالیت دانشگاهی حسین موسویان در دانشگاه پرینستون و محمدجعفر محلاتی در کالج اوبرلین از جمله مواردی‌اند که در این اسناد به آ‌نان اشاره و بر لزوم ممنوعیت فعالیت آن‌ها تاکید شده است.

موسسه ممری در ادامه نوشت: «در طول سال‌های تحریم، آمریکا میلیاردها دلار از بانک مرکزی به عراق منتقل و وانمود کرد که نمی‌داند این پول به تهران می‌رسد. این فعالیتی است که تنها چند هفته پیش متوقف شد اما باید پیش از این‌ها انجام می‌گرفت.»

نویسندگان این گزارش از کشورهای اروپایی هم خواستند سپاه پاسداران را یک نهاد تروریستی معرفی کنند. آن‌ها به این موضوع اشاره کردند که ایالات متحده در سال ۲۰۱۹، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسئول قتل بیش از ۶۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در خاورمیانه شناخت و به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد. ایالات متحده در هر دو دولت دموکرات و جمهوری‌خواه، ایران را به عنوان بدترین دولت حامی تروریسم در جهان فهرست کرد و ضروری است که کشورهای اروپایی نیز به این مسئله توجه کنند.

نویسندگان این گزارش می‌گویند: «یک فراخوان آشکار برای تغییر رژیم در ایران مشکل‌ساز خواهد بود؛ اما غرب دست‌کم باید از ارسال پیام‌هایی که به جمهوری اسلامی اطمینان دهد هیچ قصدی برای تغییر رژیم در ایران وجود ندارد، دست بردارد.»

تلاش برای احیای برجام از موضوع‌های دیگری است که در گزارش ممری به آن اشاره و تاکید شده است: «تمرکز شدید ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی (فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه) برای دستیابی به توافق با ایران با هدف محدود کردن موقت برنامه تسلیحات هسته‌ای غیرقانونی این کشور در ازای لغو تحریم‌ها، نقض حقوق بشر در ایران را نادیده گرفته است.»

به اعتقاد مسئولان موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه، در شرایط فعلی ضروری است از سازمان‌های حقوق بشری که تبعیض و سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی و به‌ویژه جامعه دگرباشان جنسی در رژیم ایران را افشا می‌کنند، حمایت شود.

آن‌ها همچنین خواهان محرومیت جمهوری اسلامی از حضور در رویدادهای ورزشی بین‌المللی شدند و نوشتند: «از آنجایی که رژیم ایران برخی از ورزشکاران را به دلیل حمایت از اعتراض‌های ضدحکومتی اعدام کرده است، تیم‌های ملی فوتبال و کشتی ایران باید تحریم شوند.»

اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده کارگری در سراسر ایران نیز موضوعی است که در گزارش ممری به آن پرداخته شده است. این اندیشکده خواستار حمایت از اعتصاب‌های صنفی و اعتراض‌های کارگری در ایران شد؛ همان‌کاری که در مورد اتحادیه کارگری لهستان در سال ۱۹۸۰ انجام گرفت.

منبع:ایندیپندنت فارسی