PEZHVAKEIRAN.COM گزارش یک پولپاشی؛ تقدیم ۹۰۰ میلیارد تومان پول مردم ایران به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»
 

گزارش یک پولپاشی؛ تقدیم ۹۰۰ میلیارد تومان پول مردم ایران به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»

- طی ۸ سال گذشته در مجموع ۳۲۷ میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه کشور صرف تامین هزینه‌های جاری «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» شده است.
- بودجه تعلق گرفته به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» طی شش سال گذشته معادل هزینه‌های پنج هزار و ۷۰۰ خانوار شهری در ایران بوده است.
- «کیهان لندن» دی‌ماه ۱۴۰۱ در گزارشی درباره لایحه بودجه نوشته بود بودجه‌پاشی در نهادها و سازمان‌های مافیایی جمهوری اسلامی امسال هم ادامه دارد و از جمله به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» بیش از ۱۴۱ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است!
سه شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ مارس ۲۰۲۳
 
 
تازه‌ترین گزارش «پایگاه داده‌های باز ایران» نشان می‌دهد صدها میلیارد تومان پول مردم ایران خرج یکی از تندروترین مدارس شیعه‌پرور جمهوری اسلامی شده است.
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی – قم
«پایگاه داده‌های باز ایران» در تازه‌ترین گزارش تحقیقی خود به پولپاشی جمهوری اسلامی به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» معروف به «مدرسه مصباح» پرداخته و میزان بودجه این موسسه طی سال‌های گذشته را بررسی کرده است.
بر اساس این گزارش بودجه تعلق گرفته به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» طی شش سال گذشته معادل هزینه‌های پنج هزار و ۷۰۰ خانوار شهری در ایران بوده است.
در این گزارش آمده که بررسی‌های پایگاه داده‌های باز نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در ظرف ۶ سال گذشته از محل بودجه دولت معادل مخارج و هزینه‌های ۵۷۰۰ خانوار شهری، خرج این مدرسه کرده است. به عبارت دیگر، از قانون بودجه ۱۳۹۵ تا لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجموع ۳۲۷ میلیارد تومان اعتبارات به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اختصاص پیدا کرده که این رقم معادل مخارج و هزینه‌های ۵۶۹۴ خانوار شهری ایرانی در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا امروز است.
در ادامه‌ی این گزارش آمده است طی ۸ سال گذشته در مجموع ۳۲۷ میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه کشور صرف تامین هزینه‌های جاری این موسسه شده است.
در بخشی از گزارش «پایگاه داده‌های باز ایران» ارزش اعتبارات تعلق گرفته به این موسسه با قیمت روز محاسبه شده است. بر این اساس اعداد و ارقام بودجه‌های سالانه «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» را به نسبت تغییرات تورم، دلار و شاخص بهای کالا و خدمات و همین طور متوسط هزینه خانوار بررسی شده است.
بر اساس این گزارش، در «هشت سال گذشته در مجموع ۳۲۷ میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه کشور صرف تأمین هزینه‌های جاری این موسسه شده» است.
بر اساس محاسبات صورت گرفته «ارزش تورمی مجموع بودجه هشت سال آخر این موسسه» به اندازه «۹۰۰ میلیارد تومان، بر پایه «نرخ ثابت بهمن ۱۴۰۱» بوده است.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد موسسه «امام خمینی» از قانون بودجه سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ جمعا نزدیک به ۲۹ میلیون دلار معادل متوسط سالانه سه میلیون و ۶۰۴ هزار دلار بودجه گرفته که به میزان هزینه پنج هزار و ۷۰۰ خانوار شهری است.
این مرکز پژوهشی برای محاسبه، هزینه خانواده‌های شهری را «در سال تصویب بودجه» در نر گرفته، به طور مثال «برای سال ۱۳۹۵ هزینه‌های خانوار را در سال ۱۳۹۴ مبنای محاسبه» قرار داده و با توجه به این که «آمار هزینه درآمد خانوار سال ۱۴۰۱» منتشر نشده، «هزینه‌های سال قبل را به نسبت تورم» برآورد کرده است.
در بخشی از گزارش «پایگاه داده‌های باز ایران» آمده که «تنها اعتبارات هزینه‌ای (بودجه جاری) موسسه امام خمینی در نظر گرفته شده» و تأکید شده که این رقم اعتباری تنها منبع تأمین هزینه‌های این مرکز نیست و این موسسه منابع دیگری داخل و خارج از بودجه دارد.
برای نمونه آورده شده که «در بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به اعتبارات ۲۵ و ۸۰ میلیارد تومانی» این موسسه «از تبصره ۱۴ با بودجه هدفمندی یارانه‌ها» اشاره شده که «به دلیل عدم دسترسی به فهرست مصارف و هزینه‌های بودجه یارانه‌ها» روشن نیست که این نهاد در سال‌های دیگر هم از «بودجه یارانه‌ها استفاده کرده یا نه.»
این گزارش همچنین تأکید کرده که به دلیل ارتباط میان این موسسه با دفتر علی خامنه‌ای، بالقوه احتمال استفاده از منابع مالی تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی نیز وجود دارد.
«کیهان لندن» در گزارشی در دی‌ماه ۱۴۰۱ به بودجه «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» پرداخته و نوشته بود بودجه‌پاشی در نهادها و سازمان‌های مافیایی جمهوری اسلامی امسال هم ادامه دارد و از جمله به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» بیش از ۱۴۱ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است!
این گزارش با اشاره به افزایش بودجه نهادها و سازمان‌هایی مثل صداوسیما، حوزه علمیه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته بود که دولت در حالی درآمدهای نامشخص و مبهم دارد و بحران‌ها در اقتصاد ایران افزایش یافته که حتی در چنین شرایطی نیز مانند سال‌های گذشته بودجه‌پاشی در سازمان‌ها و نهادهای زیانبار حکومتی که به تبلیغ و مغزشویی می‌پردازند ادامه دارد.
«موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» معروف به «مدرسه مصباح» در سال ۱۳۷۴ توسط محمدتقی مصباح یزدی تأسیس شد. این موسسه مجموعه‌ای آموزشی برای تحصیل دانشجویان و طلبه‌های شیعه است و از تندروترین موسسات و نهادهای ایدئولوژیک جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.
«موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» بعد از مردن مصباح یزدی زیر نظر حجت‌الاسلام محمود رجبی اداره می‌شود. این موسسه در حالی بودجه‌خواری می‌کند که یک موسسه نه صرفا بی‌خاصیت بلکه زیانبار است.
«پایگاه داده‌های باز ایران» هم در گزارشی که درباره بودجه تعلق گرفته به این موسسه منتشر کرده نوشته که دولت برای ساخت این مدرسه ۷ هزار متر مربع زمین در مرکز قم به مصباح یزدی داده و هزینه‌های مدرسه از محل بودجه عمومی کشور تامین می‌شود.
بررسی‌های «پایگاه داده‌های باز ایران» نشان می‌دهد طی ۸ سال گذشته در مجموع ۳۲۷ میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه کشور صرف تامین هزینه‌های جاری این موسسه شده است.
این گزارش همچنین تأکید کرده که «رد پای مصباح یزدی را می‌توان در قتل‌های محفلی کرمان در سال ۱۳۸۱ جست‌وجو کرد تا آنجا که بسیجیان قاتل شهروندان کرمانی به صراحت اعلام کردند که این قتل‌ها بر اساس فتوا و سخنرانی‌ها مصباح‌یزدی درباره نهی از منکر بوده است.
تقی گیوه‌چی معروف به محمدتقی مصباح یزدی از تندروترین مجتهدان جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت. او به جز آنکه بنیانگذار و رئیس «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» بود، ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را نیز در کارنامه داشت.
او یکی از ترویج دهندگان خشونت و قتل علیه شهروندان ایران در جمهوری اسلامی و از جمله فتوادهندگان قتل نویسندگان و روشنفکران پس از انقلاب بود که حاصل آن اجرای پروژه قتل‌های زنجیره‌ای بود. راه‌اندازی گروه‌های فشار و لباس‌شخصی در دهه هفتاد خورشیدی نیز در پی دیدگاه‌های خشونت‌طلب مصباح یزدی و تقدس انواع خشونت در قالب اسلام بود.
برای نمونه او در خطبه‌های نماز جمعه در خرداد ۷۸ گفته بود که «مردم اگر با دلایل قطعی برایشان ثابت شود که توطئه علیه نظام در کار است و می‌خواهند نظام را براندازند، دیگران به هر دلیلی توجه ندارند یا صلاح خودشان نمی‌دانند، اگر مردم قطع پیدا کردند، خودشان باید اقدام کنند. این هم از مواردی است که تمسک به خشونت جایز است.»
مصباح یزدی این اندیشه‌های تروریستی را در دهه ۱۳۸۰ نیز ادامه داد بطوری که در سخنان خود در یکی از مساجد کرمان گفته بود: «اگر کسی خلاف شرعی مرتکب شود مؤمنان وظیفه دارند به او تذکر دهند، در مرحله بعد وظیفه دارند که به پلیس معرفی‌اش کنند، و اگر بعد از چند بار به این نتیجه رسیدند که پلیس و دستگاه قضایی نیز این افراد را مجازات نمی‌کنند، خودشان می‌توانند دست به کار شده و خاطیان را به سزای اعمال خود برسانند.»
تحت تأثیر همین سخنرانی در خلال قتل‌های محفلی کرمان، چند نفر از بسیجیان کرمانی، پنج نفر از شهروندان کرمان را که به ظن‌ آنها «گناهکار» بودند به شکل فجیعی به قتل رساندند.

منبع:کیهان لندن