PEZHVAKEIRAN.COM فوربز: اروپا به‌رغم درخواست کنش‌گران از تروریستی اعلام کردن سپاه طفره می‌رود
 

فوربز: اروپا به‌رغم درخواست کنش‌گران از تروریستی اعلام کردن سپاه طفره می‌رود

مجله «فوربز» در گزارشی نوشته سیاستمداران اروپایی به‌رغم درخواست‌های مکرر کنش‌گران ایرانی مخالف جمهوری اسلامی، از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران طفره می‌روند.
به گزارش العربیه، به گفته این مجله، در اوایل سال جاری به نظر می‌رسید بریتانیا در آستانه تروریستی اعلام کردن سپاه قرار دارد. لئو دوچِرتی، معاون روابط اروپایی وزارت خارجه دولت بریتانیا در تاریخ 12 ژانویه به مجلس عوام اطلاع داد که این موضوع «به‌طور جدی» در دست بررسی است.
با این حال، چشم‌انداز این قضیه اکنون دورتر به نظر می‌رسد. جیمز کلورلی، وزیر خارجه اوایل این ماه در بحث و گفت‌وگو با نمایندگان مجلس عوام گفت كه بریتانیا سپاه پاسداران را تحریم کرده است، اما از پاسخگویی درباره اینکه آیا دولت قصد دارد سپاه را تروریستی اعلام کند خودداری كرد.
به گفته فوربز، کنش‌گران ایرانی نگرانند که ایده تروریستی اعلام کردن سپاه در بریتانیا به دلیل نگرانی‌های سیاستمداران درباره واکنش احتمالی رژیم ایران در حال ضعیف شدن باشد، به ویژه که برخی در دولت نگران هستند که این کار به دشوار شدن وضعیت آزادسازی گروگان‌های بریتانیایی در ایران بینجامد.
به نوشته این مجله، روند مشابهی نیز در اروپا در جریان بوده است. پارلمان اروپا در ماه ژانویه رای به تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران داد. با وجودی که پارلمان قدرت اجرایی برای انجام این کار را ندارد، اما رای قاطع آن نشانه‌ قدرتمندی از مواضع اروپا در قبال سپاه بود، که باعث اعتراض شدید از سوی تهران شد.
رهبران اتحادیه اروپا ترجیح داده‌اند در اجرایی کردن رای پارلمان اروپا عجله نکنند. بلافاصله پس از رای پارلمان، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد برای تروریستی اعلام شدن سپاه، اول باید یک دادگاه اروپایی در این باره حکم صادر کند. اما به نظر می‌رسد که از آن زمان این ایده از دستور کار اتحادیه اروپا خارج شده باشد.
 

منبع:پژواک ایران