PEZHVAKEIRAN.COM صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی،‌ به یک سال زندان و مجازات تکمیلی محکوم شد
 

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی،‌ به یک سال زندان و مجازات تکمیلی محکوم شد

 
صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی
صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی
صالح نیکبخت، وکیل دادگستری که وکالت خانواده مهسا امینی را عهده‌دار است، در دادگاه انقلاب اسلامی به بالاترین مجازات جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شد.
بر اساس گزارش رسیده به صدای آمریکا در روز سه‌شنبه ۲۵ مهر، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صالح نیکبخت را به «یک سال حبس» به همراه «مجازات تکمیلی» محکوم کرد.
حکم یک سال زندان برای صالح نیکبخت با شکایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به دلیل مصاحبه این حقوقدان با رسانه‌های از جمله درباره پرونده کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» صادر شده است.
صالح نیکبخت نسبت به «نظریه کمیسیون پزشکی قانونی به عنوان نظریه کارشناسی اعتراض کرده و گفته بود چون نظریه کارشناسی صرفا راه رسیدن به احراز حقیقت است، مانند هر نظریه کارشناسی قطعیت ندارد» و «تقاضا کرده بود بررسی مسئله مرگ مهسا در کمیسیون دیگری دوباره مطرح شود» و در آن کمیسیون «پنج نفر از ۱۲ پزشک معروف کشور» که توسط خانواده مهسا امینی معرفی شده‌اند حضور یابند.
به گفته علی رضایی، وکیل صالح نیکبخت، این اعتراض بر اساس «وظیفه قانونی وکیل» بوده و « نه جرم است و نه موکل چیزی غیر از این گفته است»، اما «دادسرا و دادگاه انقلاب بدون توجه به اظهارات قانونی موکل، مصاحبه او با روزنامه اعتماد در خصوص تشریح روند رسیدگی به پرونده مرگ مهسا امینی را به عنوان یکی از ادله انتساب جرم به عنوان فعالیت تبلیغی علیه نظام تلقی» کرده و او را به خاطر این مصاحبه‌ها محکوم کرده‌اند.
بنا بر تأکید وکیل صالح نیکبخت، دادگاه صادرکننده رأی «به دفاعیات مطروحه در جلسه رسیدگی توجهی» نکرده است.
او تأکید کرده است که «اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام دارای تعریف حقوقی مشخص است و تا ارکان وقوع این جرم با ادله قانونی محقق و به اثبات نرسد، قابل انتساب به اشخاص نیست. تمام متن مصاحبه‌های آقای نیکبخت را جمله به جمله خوانده‌ام. صرف‌نظر از اینکه وکالت ایشان را به عهده دارم، به عنوان یک شخص حقوق خوانده بر این نکته تأکید می‌کنم که هیچ جمله‌ای در مصاحبه‌های ایشان که بیانگر تبلیغ علیه نظام باشد وجود ندارد.»
علی رضایی گفته است که «این محکومیت به جهت برداشت‌های غیرحقوقی از متن مصاحبه‌ها صادر شده است» و با وجود این که صالح نیکبخت «تمایلی به اعتراض و تجدیدنظرخواهی» ندارد، اما وکیلش با ابراز امیدواری نسبت به نقض حکم در مرحله بعدی، گفته که برای تجدیدنظرخواهی اقدام خواهد کرد.
دومین و آخرین جلسه دادگاه صالح نیکبخت دوشنبه ۱۰ مهر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شده بود.
 
برگزاری دومین دادگاه وکیل خانواده مهسا امینی؛ صالح نیکبخت: کمیسیونی از «پزشکان معتمد» تشکیل شود
صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا (ژینا)‌ امینی، پیش از این به بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود: «مقامات قضایی اجازه دسترسی وکلا به اسناد،‌ اوراق، و مدارک پزشکی و قضایی او را نمی‌دهند.»

این وکیل دادگستری با تأکید بر این که «درخواست خانواده و وکلای آنها رفع همه شبهات و پاسخگویی به همه سوالات در این زمینه است»، برخی گفته‌‌های مقامات جمهوری اسلامی را درباره این که بیماری‌های قبلی و جراحی دوره کودکی باعث مرگ مهسا امینی شده، رد کرده و افزوده بود: «این سوابق پزشکی هیچ‌کدام هیچ اثری در مرگ مهسا نداشته و علت مرگ به برخوردهای روز بازداشت و پس از آن برمی‌گردد.»
نسخه کامل گفتگوی سیامک دهقانپور با صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی و جعفر پناهی

منبع:صدای آمریکا