PEZHVAKEIRAN.COM ماشین اعدام در ایران همچنان قربانی می‌گیرد؛ منابع حقوق بشری از اجرای چندین حکم اعدام خبر دادند
 

ماشین اعدام در ایران همچنان قربانی می‌گیرد؛ منابع حقوق بشری از اجرای چندین حکم اعدام خبر دادند

خبرهای منتشر شده توسط نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های ایران نشان می‌دهد که «ماشین اعدام» در جمهوری اسلامی همچنان قربانی می‌گیرد و در ادامه موج اعدام‌ها، امروز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه حکم اعدام دو زندانی در کرج اجرا شد و شش زندانی در ارومیه برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.
این در حالی است که وب‌سایت «حال‌وش» نیز امروز از اجرای حکم اعدام «زرخاتون مزارزهی» زندانی زن بلوچ در سحرگاه روز چهارشنبه ۲۴ آبان در کرمان خبر داد. قوه قضاییه کرمان پیش‌تر او را به حمل مواد مخدر متهم کرده بود. ادعایی که به گزارش حال‌وش، این زندانی هیچگاه آن را نپذیرفت.
حکم اعدام یک زن بلوچ در زندان کرمان اجرا شد 
در چند روز گذشته نیز خبر اعدام تعدادی از زندانیان بلوچ در زاهدان و چند شهر دیگر منتشر شده بود.
اعدام ۳ زندانی «امنیتی» در زاهدان؛ منابع حقوق بشری: زیر شکنجه «اعتراف اجباری» کرده بودند
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه، حکم اعدام دو زندانی مرتبط با جرایم مربوط به مواد مخدر در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد.
«هرانا» هویت یکی از این دو اعدامی را «نظیر محمد» تبعه کشور افغانستان و دیگری را «باقر محمدی» اعلام کرده است.
همین منبع در گزارش دیگری از انتقال شش زندانی در زندان ارومیه به سلول‌های انفرادی برای «اجرای حکم اعدام» خبر داد.
بنابر گزارش‌های منتشر شده سه تن از این زندانیان به اتهام قتل و سه زندانی دیگر نیز از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند.
در همین حال رسانه‌های ایران نیز از تایید حکم اعدام یک زندانی دیگر بابت اتهام قتل یکی از اعضای سابق مجلس خبرگان توسط دیوان عالی کشور خبر دادند.
این زندانی در تاریخ ششم اردیبهشت سال جاری، در یکی از بانک‌های شهرستان بابلسر، عباسعلی سلیمانی، نماینده سابق مازندران در مجلس خبرگان را با شلیک گلوله به قتل رساند.
بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بازه زمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۳، دستکم ۶۵۹ شهروند از جمله ۱۷ زن و یک کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است. از میان اعدام شدگان، اعدام هفت نفر در «ملا عام» صورت گرفته است. همچنین طی تاریخ مذکور ۱۶۴ نفر به اعدام محکوم شده‌اند، که از این تعداد ۲ نفر به «اعدام در ملاعام» محکوم شده‌اند.
با توجه به روند افزایش اعدام‌ها در ایران توسط جمهوری اسلامی تحت عناوین مختلف، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آخرین گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، خواهان توقف فوری اعدام‌ها و آزادی فوری بازداشت‌شدگان از جمله زنان، دختران، وکلا، روزنامه‌نگاران، و مدافعان حقوق بشر شده است.

منبع:پژواک ایران