PEZHVAKEIRAN.COM اعلامیه حماس درباره حمله ۱۵ مهر به اسرائیل؛ وال‌استریت جورنال از اختلاف بین رهبران این گروه خبر داد
 

اعلامیه حماس درباره حمله ۱۵ مهر به اسرائیل؛ وال‌استریت جورنال از اختلاف بین رهبران این گروه خبر داد

گروه افراطی حماس ۱۰۶ روز پس از یورش غافلگیرکننده خود به اسرائیل که به حمله این کشوربه نوار غزه منتهی شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که آن یورش «الزامی» و «اجتناب‌ناپذیر» بوده است.
حماس که در فهرست ترویستی آمریکا و اتحادیه اروپا است، در این بیانیه در روز یکشنبه، اول بهمن، بروز «برخی خطاها» در جریان هجوم نیروهایش را پذیرفته اما آن را ناشی از «فروپاشی سریع سیستم امنیتی و نظامی اسرائیل» و بروز «هرج و مرج» در طول مرزهای غزه با اسرائیل دانسته است.
بیانیه حماس در ۱۶ صفحه به زبان‌های عربی و انگلیسی با عنوان «این روایت ماست... چرا طوفان الاقصی»، نخستین اعلامیه این گروه در توجیه حمله اعضای آن در شکستن حصارهای امنیتی مرزی و رخنه به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر است.
دود ناشی از بمباران خان یونس در جنوب نوار غزه، شنبه ۲۵ آذر
آیا دولت نتانیاهو می‌تواند گروه افراطی حماس را نابود کند؟
 
براساس داده‌های اسرائیل، هزاران تن از اعضای مسلح حماس همراه با صدها تن از مردم عادی غزه با درهم شکستن دیوار امنیتی مرزی و نفوذ به خاک به اسرائیل یک هزار و ۱۴۰ اسرائیلی را کشتند، بیش از ۲۴۰ اسرائیلی را به غزه ربودند و حدود ۴۰ شهر و شهرک اسرائیلی را سوزاندند و غارت کردند.
هنوز ۱۳۲ تا ۱۳۶ شهروند اسرائیلی در اسارت حماس و دیگر گروه‌های ستیزه‌جوی مسلح در غزه باقی مانده‌اند، هر چند که یک گزارش دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به تازگی ارزیابی کرد ۲۷ تن از گروگان‌ها کشته شده‌اند و پیکرهای آنها در دست حماس است.
حماس در بیانیه خود مدعی است که حمله آن گروه «گامی ضروری» و «پاسخی طبیعی» در قبال «توطئه‌های اسرائیلی علیه مردم فلسطین» بود.
حماس در مورد جزییات «اشتباهات» ناشی از «هرج و مرج» در روز حمله، ادعا کرد که گزارش‌های اسرائیل در خصوص تجاوز به زنان اسرائیلی و کشتن ده‌ها نوزاد و کودک اسرائیلی به دست حماس «دروغ» است اما «اگر مواردی نیز از این دست رخ داده باشد، غیرعمدی بوده» است.
اسرائیل تأکید دارد که اعضای حماس در حمله برنامه‌ریزی شده خود که سال‌ها برای آن آموزش دیدند، مرتکب «جنایات ضد بشری» شدند، به زنان تجاوز کردند، شکم مادر آبستن را دریدند، کودکان را سربریدند و والدین را در برابر چشم فرزندان به قتل رساندند.
به گفته اسرائیل، بسیاری از گروگان‌های این کشور در غزه کسانی هستند که والدین، فرزندان و نوه‌های آن‌ها در حمله حماس کشته شدند.
حماس در بیانیه توجیهی خود تأکید کرده که «مردم فلسطین توانایی تصمیم‌گیری در مورد آینده و اداره امور داخلی خود را دارند».
بیانیه حماس در شرایطی منتشر شده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دو بار در روزهای گذشته تأکید کرد که کنترل امنیتی نوار غزه و تمامی مناطق از غرب رود اردن باید در دست اسرائیل باشد.
آقای نتانیاهو در پی گفت‌وگوی تلفنی جمعه شب با جو بایدن نیز در بیانیه‌ای اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را به طور تلویحی رد کرد.
جو بایدن گفته بود هنوز راهکارهایی برای تشکیل کشور فلسطین، در دوره قدرت بنیامین نتانیاهو، وجود دارد.
اما دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تأکید کرد که نیازهای امنیتی این کشور مستلزم کنترل امنیتی غزه و تمامی بخش‌های غربی رود اردن است و «فضایی» برای تشکیل کشور فلسطین باقی نمی‌گذارد.
 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
پافشاری نتانیاهو بر عدم تشکیل کشور فلسطینی؛ گوترش: پذیرفتنی نیست
رقابت داخلی سران حماس و طرح جدید برای معامله با اسرائیل
معلوم نیست که بیانیه حماس در خصوص حمله آن کشور به اسرائیل، از سوی رهبری داخلی این گروه در غزه تنظیم شده یا تنها نظرات کادر رهبری حماس در کشورهای خارجی را بازتاب می‌دهد.
روزنامه وال استریت جورنال روز یکشنبه اول بهمن در گزارشی در خصوص رقابت‌های داخلی میان سران حماس نوشت یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، دست‌کم یک ماه است تماس مستقیمی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس ساکن دوحه در قطر نداشته است.
یحیی سنوار، که مغز متفکر حمله آن گروه به اسرائیل شناخته شده، از ۱۵ مهر از انظار پنهان شده و اسرائیل ارزیابی می‌کند که او در حالی که شماری از گروگان‌های اسرائیلی را «سپر» خود کرده، در تونل‌های زیرزمینی در خان یونس یا بخش‌های جنوبی‌تر از آن در باریکه غزه پنهان شده است.
به نوشته وال استریت جورنال، با میانجی‌گری قطر و مصر، ابتکاراتی به روی میز برای معامله دیگری بین اسرائیل و حماس به روی میز است که بر اساس آن، در یک طرح ۹۰ روزه در سه گام، با برقراری وقفه‌های طولانی در عملیات جنگی اسرائیل در غزه و تعهد اسرائیل به آزادی هزاران زندانی فلسطینی و توقف عملیات پهپادی و بیرون رفتن شمار بیشتری از نظامیان اسرائیلی از غزه، حماس بقیه گروگان‌های اسرائیلی را در چند مرحله آزاد خواهد کرد.
آخرین گروه از حدود ۱۱۰ اسرائیلی آزاد شده از اسارت حماس، یک ماه و نیم پیش رهایی خود را بازیافتند.
بنیامین نتانیاهو از سوی خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده زیر فشار سنگینی قرار دارد تا معامله دیگری را برای بازگرداندن این شهروندان به کشورشان عملی کند.
 
یحیی سنوار در دفتر خود در غزه، ۲۰۲۲
یحیی السنوار که اسرائیل وعدهٔ حذف او را داده، کیست؟
صدها معترض اسرائیلی با تأکید بر لزوم انجام معامله سریع‎‌ کشورشان با حماس و تعویق عملیات جنگی، آخر هفته گذشته در برابر خانه شخصی بنیامین نتانیاهو در شهر ساحلی قیصریه چادر زدند.
بنیامین نتانیاهو تأکید دارد که تمامی اهداف تعیین شده از جنگ هنوز محقق نشده، و بر لزوم «ادامه جنگ با تمام قوا در همه جبهه‌ها» تأکید دارد.
روزنامه وال استریت جورنال یکشنبه با استناد به ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا نوشت در جنگ غزه ۲۰ تا ۳۰ درصد از حدود ۳۰ هزار نیروی مسلح حماس کشته شده و آن گروه هنوز از مهمات کافی برای جنگ درون غزه با نظامیان اسرائیلی در ماه‌های آتی برخوردار است و توان شلیک راکتی به اسرائیل را هم حفظ کرده است.

منبع:رادیو فردا