PEZHVAKEIRAN.COM اعدام یک روحانی در زندان قزلحصار کرج
 

اعدام یک روحانی در زندان قزلحصار کرج

kurd.jpgدویچه وله - به گزارش سازمان هەنگاو، سحرگاه سه‌شنبه ۳ بهمن (۲۳ ژانویه)، حکم اعدام فرهاد سلیمی، زندانی عقیدتی کُرد در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. قوە قضائیه جمهوری اسلامی طی دو ماهه گذشته حکم اعدام داوود عبداللهی، قاسم آبسته و ایوب کریمی، سه‌تن از هم‌‌پرونده‌‌ای‌های او را نیز اجرا کردە بود.

این حکم در حالی اجرا می‌شود کە سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل، روز دوشنبه ٢٢ ژانویه (۲ بهمن)، طی فراخوانی نسبت به خطر اعدام قریب‌الوقوع فرهاد سلیمی هشدار دادە و از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستە بود تا فورا اجرای حکم اعدام این زندانی را متوقف کنند.

شبکه حقوق بشر کردستان پیشتر در گزارشی گفتە بود کە این زندانی عقیدتی صبح روز یکشنبه ۱ بهمن برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی در زندان قزلحصار کرج منتقل شده است.
حکم اعدام فرهاد سلیمی در حالی بە اجرا درآمد کە او بە همراه سه زندانی دیگر متهم این پرونده به نام‌های کامران شیخه، خسرو بشارت و انور خصری از تاریخ ۱۳ دی در اعتراض به اجرای حکم دیگر متهمان در این پرونده، در اعتصاب غذا بودند.

فرهاد سلیمی، روحانی ۴۳ ساله اهل سقز به همراه ایوب کریمی، انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت، داوود عبداللهی و قاسم آبسته در فاصله زمانی اواسط آذر تا اوایل بهمن ۱۳۸۸ در شهرهای سقز و مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.


 
 
در اسفند ۱۳۹۴ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقسیه، این هفت زندانی کُرد را در پرونده قتل عبدالرحیم تینا، به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی"، "تبلیغ علیه نظام"، "عضویت در گروه‌های سلفی" و "افساد فی‌الارض" به اعدام محکوم کرد. سه سال بعد در خرداد ۱۳۹۷، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی این حکم را عینا تائید کرد.

منبع:دویچه‌وله