PEZHVAKEIRAN.COM هشدار آمریکا: ایران به تنش دامن نزند، افزایش تنش در منطقه به نفع هیچ کس نیست
 

هشدار آمریکا: ایران به تنش دامن نزند، افزایش تنش در منطقه به نفع هیچ کس نیست

به دنبال بالا گرفتن خطر رویارویی اسرائیل و ایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ فروردین گفت، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با وزرای خارجه ترکیه، چین وعربستان صحبت کرده تا از جمهوری اسلامی بخواهند تنش‌ها را تشدید نکند.
متیو میلر در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه این وزارتخانه گفت: «ما همچنان نگران خطر تشدید تنش در خاورمیانه هستیم، موضوعی که از زمان حملات ۷ اکتبر برای کاهش و مهار آن تلاش کرده‌ایم.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در خصوص «حمایت آهنین» آمریکا از امنیت اسرائیل در برابر هر گونه تهدید ایران اشاره کرد.
گفت‌وگوی آنالنا بربوک با عبداللهیان؛ پاسخ ایران به اسرائیل «متناسب و محدود» خواهد بود
متیو میلر اضافه کرد: «آنتونی بلینکن در ۲۴ ساعت گذشته مشغول اقدامات دیپلماتیک بوده و با همتایان خود از جمله هاکان فیدان٬ وزیر خارجه ترکیه، وانگ یی٬ وزیر خارجه چین و فیصل بن فرهان٬ وزیر خارجه عربستان سعودی٬ گفت‌وگو کرد تا مشخص کنند که تشدید تنش به نفع کسی نیست و این کشورها باید از ایران درخواست کنند که تنش را تشدید نکند.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما همچنین در چند روز گذشته با متحدان و شرکای اروپایی تماس داشته‌ایم و از آنها نیز خواسته‌ایم که پیام صریح را به ایران انتقال دهند که تشدید تنش به نفع ایران نیست، به نفع منطقه نیست و به نفع جهان نیست.»
وزرای خارجه آلمان و بریتانیا روز پنجشنبه با وزیر خارجه ایران در خصوص تنش بین جمهوری اسلامی و اسرائیل گفت‌وگو کردند.
به گزارش وزارت خارجه ایران، پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا هم در تماسی تلفنی با حسین امیر عبداللهیان خواستار خویشتنداری جمهوری اسلامی شده است.
به دنبال حمله «اسرائیل» به کنسولگری ایران در دمشق در ۱۳ فروردین و کشته شدن یک فرمانده ارشد سپاه، جمهوری اسلامی تهدید کرده است که به این حمله پاسخ خواهد داد. در همین حال، گزارش‌هایی از ارزیابی اطلاعاتی قدرت‌های غربی از «حمله قریب‌الوقوع» ایران به اهداف اسرائیلی منتشر شده است.
اظهارات مقام‌های اسرائیلی
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در جریان بازدید از پایگاه هوایی تل‌نوف در جنوب تل‌آویو گفت٬ به رغم این که اسرائیل در غزه درگیر جنگ است، اما این کشور برای مقابله با چالش‌ها «در حوزه‌های دیگر» هم آمادگی دارد.
نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: «هرکس به ما آسیب برساند، ما به او آسیب خواهیم رساند. ما آماده‌ایم تا تمام نیازهای امنیتی کشور اسرائیل را چه از نظر دفاعی و چه از نظر دفاعی برآورده کنیم.»
یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل هم روز پنجشنبه به لوید آستین٬ وزیر دفاع آمریکا٬ گفت که کشورش مستقیما به هر حمله ایران پاسخ خواهد داد.
آقای گالانت تاکید کرد: «حمله مستقیم ایران نیازمند پاسخ مناسب اسرائیل علیه ایران خواهد بود.»
همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، اکسیوس به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در تماس تلفنی روز پنجشنبه با همتای آلمانی خود گفته است، پاسخ ایران به حمله دمشق «متناسب» و «محدود» خواهد بود.
اکسیوس می‌گوید، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، به درخواست دولت جو بایدن با وزیر خارجه ایران تماس گرفته است.

منبع:رادیو فردا