PEZHVAKEIRAN.COM "حمله به اسرائیل در حدی نخواهد بود که آمریکا وارد جنگ شود"
 

"حمله به اسرائیل در حدی نخواهد بود که آمریکا وارد جنگ شود"

یک مقام آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرده که "حمله ایران به اسرائیل به قدری بزرگ نخواهد بود که آمریکا را وارد جنگ کند." کاخ سفید پیشتر گفته بود که واشنگتن نمی‌خواهد درگیری‌ها در خاورمیانه گسترش یابند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده که ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که ایران حمله‌ای به اسرائیل انجام دهد، "اما این حمله آنقدر بزرگ نخواهد بود که واشنگتن را وارد جنگ کند."

کاخ سفید پیش از این، روز پنجشنبه ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) اعلام کرده بود، به جمهوری اسلامی اطلاع داده که در حمله هوایی روز ۱۳ فروردین به دمشق که منجر به کشته شدن تنی چند از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران شد نقشی نداشته است.

بیشتر بخوانید: تنش میان ایران و اسرائیل؛ گفت‌و‌گوی تلفنی وزرای خارجه ایران و آلمان

حمله به ساختمان مجاور سفارت ایران در دمشق که کنسولگری این کشور عنوان می‌شود به اسرائیل نسبت داده می‌شود، اگرچه اسرائیل هرگز به طور رسمی انجام این حمله را بر عهده نگرفته است. در جریان این حمله هفت نفر از فرماندهان و اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند. 

کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی دولت آمریکا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «ما به ایران اطلاع دادیم که ایالات متحده آمریکا هیچ‌گونه مداخله‌ای در این ماجرا نداشته است و هشدار داده‌ایم که ایران از این حمله به عنوان بهانه‌ای به منظور تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه یا برای حمله به تاسیسات یا پرسنل آمریکایی استفاده نکند.»

تماس تلفنی بلینکن با وزرای خارجه چین، ترکیه و عربستان سعودی

در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا در مواجهه با حمله تلافی‌جویانه احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی تماس‌‌های تلفنی متعددی از همتایان خود در کشورهای چین، ترکیه و عربستان سعودی خواسته است تا ایران را از تشدید تنش بازدارند.

در همین زمینه، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، چندین تماس تلفنی انجام گرفته است. به گفته او، مذاکرات مشابهی نیز با متحدان و شرکای اروپایی صورت خواهد گرفت. میلر یادآور شد که "تشدید تنش‌ها به نفع ایران، منطقه و جهان نیست."

بیشتر بخوانید: بلومبرگ: حمله موشکی یا پهپادی ایران به اسرائیل نزدیک است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نماز عید فطر صبح روز چهارشبه ۲۲ فروردین در مصلی تهران حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را مشابه حمله به خاک ایران خوانده و تهدید کرده بود که اسرائیل "تنبیه خواهد شد".

از سوی دیگر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در گفتگو با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا هشدار داد که "حمله مستقیم ایران، واکنش مناسب اسرائیل علیه ایران را در پی خواهد داشت."

وزارت دفاع اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل در خصوص "آمادگی برای حمله ایران به اسرائیل" صحبت کرده‌اند و گالانت در این گفتگو تاکید کرده که اسرائیل، حمله ایران به خاک خود را تحمل نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تأکید بایدن بر "حمایت آهنین" آمریکا از اسرائیل در قبال ایران

وزارت دفاع آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آستین در تماس با گالانت بر "پشتیبانی آهنین ایالات متحده از اسرائیل در مقابل تهدیدات فزاینده ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه" تاکید کرده است.

در این بیانیه آمده است که آستین به گالانت اطمینان خاطر داده است که اسرائیل می‌تواند برای دفاع از خود در برابر حملات ایران، کاملا بر روی پشتیبانی ایالات متحده حساب کند.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا همچنین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) به منظور انجام مذاکراتی با مقامات تل‌آویو به اسرائیل سفر کرده است تا با آن‌ها درباره احتمال حملات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی به اسرائیل گفتگو کند.

منبع:دویچه‌وله